**مطالب بيان السعادة

امت رسول الله درقیامت ـ ترجمه بیان السعاده فى مقامات العباده سلطان محمد گنابادی«سلطانعلیشاه»

امت رسول الله درقیامت

 

وَ أَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِی رَحْمَتِ اللَّهِ هُمْ فِیها خالِدُونَ (۱۰۷)

 

از نبىّ صلّى اللّه علیه و آله مطلبى روایت شده است که دلالت مى‏کند بر اینکه مقصود از کافرین و مؤمنین مخالفین على (ع) و پیروان او هستند، پیامبر صلّى اللّه علیه و آله فرمود: امّت من روز قیامت با پنج پرچم بر من وارد مى‏شوند،

یک پرچم با گوساله این امّت است‏[۱] که از آنها سؤال مى‏کنم با ثقلین‏ (دو چیز گرانبها- کتاب و عترت) بعد از من چه کردید؟ مى‏گویند: امّا ثقل اکبر (قرآن)، که تحریفش کردیم و آن را پشت سرمان انداختیم، و امّا ثقل اصغر (عترت) که با آنها دشمنى کردیم و مورد کینه و ظلم قرار دادیم، پس من مى‏گویم: وارد آتش شوید در حالى که تشنه و روسیاه هستید.

سپس کسانى بر من با پرچم فرعون این امّت، وارد مى‏شوند من به آنها مى‏گویم: با ثقلین پس از من چه کردید؟ مى‏گویند: امّا ثقل اکبر، که آن را تحریف کردیم و پاره کردیم و با آن مخالفت نمودیم. و امّا ثقل اصغر، پس با آن دشمنى ورزیدیم و جنگ کردیم، مى‏گویم: وارد آتش شوید تشنه و روسیاه.

سپس بر من پرچمى وارد مى‏شود که با سامرى این امّت است، به آنها مى‏گویم: با ثقلین بعد از من چه کردید؟ مى‏گویند: امّا ثقل اکبر، که بدان نافرمانى ورزیدیم و رهایش کردیم. و امّا ثقل اصغر که خوارش کردیم و ضایع ساختیم. پس مى‏گویم: تشنه و روسیاه وارد آتش شوید.

سپس پرچم ذى الثّدیه‏[۲] بر من وارد مى‏شود با اوّل خوارج و آخرشان، پس سؤال مى‏کنم: چه کردید با ثقلین بعد از من؟ مى‏گویند: امّا ثقل اکبر، آن را پاره کردیم و از آن برائت جستیم، و امّا ثقل اصغر که با آن جنگ کردیم و کشتیم، پس مى‏گویم: وارد آتش شوید تشنه و روسیاه.

سپس وارد مى‏شود بر من پرچم امام متّقین و سیّد مسلمین و قائد غرّه المحجّلین‏[۳] و وصىّ رسول ربّ العالمین، پس به آنها مى‏گویم: با ثقلین، پس از من چه کردید؟ پس مى‏گویند: امّا ثقل اکبر، که تبعیّت از آن کردیم و اطاعت نمودیم، و امّا ثقل اصغر که آن را دوست داشتیم و به آنها تولّى کردیم و یاریشان نمودیم تا خون ما ریخته شد، پس مى‏گویم:

وارد بهشت شوید سیراب و رو سفید، سپس رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله این آیه را تلاوت کرد: یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ … تا قول خدا: خالِدُونَ‏[۴]

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

[۱] اشاره و تشبیه به گوساله سامرى و یهودیان.

[۲] سر دسته خوارجى که با على( ع) جنگیدند.

[۳] غرّه المحجّلین: اسبهاى پیشانى سفید و دست و پا سفید و کنایه از مؤمنین است که پیشانى و دستها و پاهاى آنان از نور وضوى آنان سپید و درخشان است و پیشواى آنان على( ع) مى‏باشد.

[۴] صافى: ج ۱، ص ۳۴۱.

 

ترجمه تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، ج‏۳،سوره آل عمران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
-+=