ذکر- ترجمه بیان السعاده فى مقامات العباده سلطان محمد گنابادی«سلطانعلیشاه»
الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ
و این آیه دلالت مىکند بر اینکه ذکر خدا در هر حال خوب است، و شایسته است که در هر حال ذکر خدا بشود.
و در خبرى است که اشکالى ندارد که ذکر خدا بکنى در حالى که بول مىکنى. و در خبرى از نبى صلّى اللّه علیه و آله است: کسى که دوست دارد در باغهاى بهشت بچرخد همواره به ذکر حقّ مى پردازد.
در خبر دیگرى است: ذکرکننده خدا در بین غافلها، مانند مجاهدى در بین جنگجویان با دشمنان خداست.
و در خبر دیگرى از نبى صلّى اللّه علیه و آله است که خداوند تعالى مىگوید:
«مادام که بنده ام ذکر مرا گوید و لبهایش با ذکر من حرکت کند من با او هستم».
و در خبر دیگرى است: فرزند آدم عملى انجام نداد که نجات دهندهتر از ذکر خدا باشد. گفتند: یا رسول اللّه حتّى جهاد در راه خدا به ذکر نمى رسد؟ فرمود: نه جهاد در راه خدا به ذکر مىرسد، و نه زدن شمشیر تا جایى که شمشیر چند قطعه شود، یا آنقدر با شمشیر بزنى تا خرد شود. این جمله را سه بار تکرار کرد.
در حدیث قدسى است: اى موسى اگر هفت آسمان و ساکنین آن و هفت زمین در یک کفه ترازو، و «لا إله الّا اللّه» در کفه دیگر قرار بگیرد، کفه «لا إله الّا اللّه» سنگینتر مىشود. در حدیث قدسى دیگرى است: هرگاه اشتغال به من بر بنده ام غلبه کند، همّت و لذّت او را در ذکر خودم قرار مىدهم، و هرگاه همّت و لذّت او را در ذکرم قرار دادم او عاشق من است و من عاشق او، و هرگاه من عاشق او شدم حجاب بین من و او را بر مى دارم، او سهو نمىکند آنگاه که مردم سهو کنند، کلام آنان کلام انبیاست، آنان ابدال حقیقى هستند، و آنان کسانى هستند که هرگاه من به اهل زمین عقوبت یا عذابى را اراده کنم آنها را یاد آورى مىکنم و به سبب وجود آنان عذاب را از آنها برمى گردانم.
در حدیث قدسى دیگرى است: هر بنده اى که بر قلبش مطّلع شدم و دیدم که تمسّک به ذکر من بر او غالب است، متصدّى سیاست او، و همنشین و هم سخن با او مىشوم.
و به امیر المؤمنین (ع) نسبت داده شده است که فرمود: خداوند بر بندگان ذاکرش در وقت ذکر، وقت تلاوت قرآن تجلّى مىکند بدون اینکه او را ببینند، و خداوند خودش را به آنان نشان مىدهد بدون اینکه بر آنان تجلّى کند، زیرا خداوند عزیزتر از آن است که دیده شود. و ظاهرتر از آن است که مخفى شود. پس متفرّد به خداى تعالى شوید و با ذکر او انس بگیرید. به امیر المؤمنین (ع) در مورد این آیه نسبت داده شده که فرمود: شخص سالم در حال ایستاده نماز مىخواند، و مریض در حال نشسته، و کسانى بر پهلو خوابیده نماز مىخوانند که ضعیفتر از مریضى باشند که نشسته نماز مى خواند.
ترجمه تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، ج۳، آل عمران ۱۹۱