**مطالب بيان السعادة

فضیلت آیه الکرسى _ ترجمه بیان السعاده فى مقامات العباده سلطان محمد گنابادی«سلطانعلیشاه»

فضیلت آیه الکرسى و خواندن آن بعد از نمازهاى واجب‏

 

از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله است که فرمود: کدام آیه است در کتاب خدا که بزرگ‏ترین و مهم‏ترین است؟ راوى مى‏ گوید گفتم: اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ‏ گفت: پیامبر صلّى اللّه علیه و آله به سینه من زد و فرمود: آنجا علم است. قسم به خدائى که نفس محمّد در دست اوست که این آیه یک زبان و دو لب دارد که ملک در ساق عرش با آن خداى را تقدیس مى‏ کند. در مجمع با اسناد خودش است که نبىّ صلّى اللّه علیه و آله فرمود :« هر کسى آیه الکرسى را به دنبال هر نماز بخواند آن کسى که متصدّى قبض نفس او مى‏شود ذوالجلال‏ والاکرام است، و او مانند کسى است که با پیامبران خدا جهاد کرده تا به شهادت رسیده باشد.

و از على (ع) است که فرمود : از پیامبر بر بالاى منبر شنیدم که مى‏فرمود: کسى که آیه الکرسى را به دنبال هر نماز واجبى بخواند جز مرگ چیزى مانع از دخول او به بهشت نمى‏شود، و بر آن، کسى مواظبت نمى‏کند مگر اینکه صدّیق یا عابد باشد، و هر کسى آن را هنگام خواب بخواند خداوند او و همسایه و همسایه همسایه‏اش را ایمن مى‏دارد.

و از على (ع) است که فرمود : شنیدم از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله که فرمود: یا على! سیّد بشر آدم است … تا آنجا که فرمود سیّد کلام، قرآن است، و سیّد قرآن بقره است، و سیّد بقره آیه الکرسى است، یا على در آیه الکرسى پنجاه کلمه است و در هر کلمه پنجاه برکت.

و از ابو جعفر (ع) (امام باقر (ع)) است‏ : هر کس یک بار آیه الکرسى را بخواند خداوند هزار مکروه و بلاى دنیا و هزار مکروه از مکروهات آخرت را از او بر مى گرداند. کوچک‏ترین مکروه دنیا فقر است و آسان‏ترین مکروه آخرت عذاب قبر.

و از ابى عبد اللّه (ع) است : براى هر چیزى بلندى و قلّه‏ اى است و بلندى و قلّه قرآن آیه الکرسى است.

و سرّ مطلب این است که در آیه الکرسى اصول صفات الهى و امّهات اضافات ربوبى وجود دارد.

 

ترجمه تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، ج‏۳، بقره آیه ۲۵۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
-+=