**مطالب بيان السعادة

بیان اتّصال به ملکوت علیا و سفلى ترجمه بیان السعاده فى مقامات العباده سلطان محمد گنابادی«سلطان علیشاه»

بدان که در گذشته این مطلب تکرار شده که عالم طبیعت بین دو ملکوت علیا و سفلى واقع است، عالم جنّ مانند عالم ملایکه محیط به دنیا و مى‏تواند در دنیا تصرّف کند، در این مورد فرقى بین جنّ و ملایکه نیست و لذا حال ابلیس بر ملایکه مشتبه شد و گمان کردند که ابلیس از آنان است.

و هر کس به نفس خویش ریاضت دهد و خوردن و آشامیدن و خواب و سخن او اندک باشد و از خلق کناره‏ گیرى کند، اگر این معنا به سبب امر امرکننده‏ى الهى باشد به عالم ملایکه متّصل مى ‏شود و در حیطه‏ى آگاهى بر چیزى که بشر بر آن مى‏ تواند اطّلاع حاصل کند.

و نیز در تصرّف بر عناصر، شبیه به ملایکه مى‏ گردد و در عناصر و موالید آن هر طور که بخواهد تصرّف مى‏ کند، اعیان و اشیا را از وجود خود دگرگون مى‏کند.

علاوه بر آن ملایکه نیز به او خبر مى‏دهند، او را در علم و آگاهى به چیزى که قدرت علم به آن را ندارد و در تصرّف به آن یارى مى‏کنند.

اگر ریاضت او به امر آمر الهى نباشد، یا به امر آمر الهى باشد ولى از تحت امر او خارج باشد و در ریاضت و مشاهده ‏اش مستبدّ به رأى باشد.

اعمّ از آنکه تحت امر آمر شیطانى باشد یا نباشد و اعمّ از آنکه ریاضت او به طریق شرایع و طبق قانون نوامیس الهى باشد یا چنین نباشد چنین شخصى حتما به عالم جنّ و شیاطین متّصل شده و در احاطه و تصرّف شبیه آنها قرار مى‏گیرد و توانایى بر چیزى پیدا مى‏کند که دیگران توانایى آن را ندارند و آگاهى بر چیزى مى‏یابد که دیگران ندارند و او کسى را عبادت و پرستش مى‏کند که در عالم مشهود او تصرّف مى‏کند به گمان اینکه او خداست، یا ملایکه بزرگى از ملایکه‏ى خداست و عبادت او را عبادت ملایکه مى‏نامد.

و روى همین جهت بود که ملایکه عبادت مشرکین نسبت به خودشان را انکار کردند، پرستش جنّ را براى آنها اثبات نمودند.

و نیز بدان که هر عبادت ‏کننده غیر خدا عبادت غیر خدا را نمى‏ کند مگر با عبادت معنوى شیطان، خواه معبود غیر خدا ملایکه باشند یا غیر آنها از جماد، نبات، حیوان، انسان، جنّ و شیطان.

پس عبادت ‏کننده غیر خدا اوّلا شیطان را عبادت مى ‏کند، به سبب عبادت شیطان، غیر خدا را عبادت مى ‏کند، پس او در حقیقت در عبادت غیر خدا شیطان را عبادت مى‏ کند، نه معبود خود را، زیرا اگر شیطان نبود آن معبود را عبادت نمى ‏کرد.

فَالْیَوْمَ لا یَمْلِکُ‏ لفظ «فاء» براى ترتیب در اخبار یا جزاء شرط مقدّر است، اگر امروز معبودها عبادت، عبادت‏کنندگان را انکار مى‏کنند و هر یک در کار خود متحیّر و مضطرب و در نهایت اضطراب و تشویش است پس امروز هیچ یک براى دیگرى مالک نفع و ضرر نیست.

بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ نَفْعاً وَ لا ضَرًّا زیرا همه کارها در آن روز به دست خداست به خلاف روز دنیا که ممکن است توهّم شود که بعضى قدرت بر نفع و ضرر بعضى دیگر را دارند.

و خطاب به ملایکه و عبادت ‏کنندگان آنها یا به مطلق عبادت ‏کنندگان و معبودها، یا به مطلق رؤسا و مرئوسین، یا به اجنّه و عبادت‏ کنندگان آنهاست.

وَ نَقُولُ لِلَّذِینَ ظَلَمُوا کسانى که ظلم و ستم کردند از فالیوم معبودها و متاعها و یعنى معبودها و متاع‏هایى که معبود و متاع بودن آنان با اذن و اجازه از جانب خدا نبوده و اطاعت‏کنندگان یعنى کسانى که عبادت و اطاعت و شرک آوردن آنها با اذن و اجازه از جانب خدا نبوده است.

ترجمه بیان السعاده فى مقامات العباده سلطان محمد گنابادی«سلطان علیشاه» سوره سبا ۲۹-۵۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
-+=