تفسیر بیان السعادة-القصص

ترجمه بیان السعاده فى مقامات العباده سلطان محمد گنابادی«سلطانعلیشاه»سوره القصص ۴۸-۸۸

[سوره القصص (۲۸): آیات ۴۸ تا ۵۷]

فَلَمَّا جاءَهُمُ الْحَقُّ مِنْ عِنْدِنا قالُوا لَوْ لا أُوتِیَ مِثْلَ ما أُوتِیَ مُوسى‏ أَ وَ لَمْ یَکْفُرُوا بِما أُوتِیَ مُوسى‏ مِنْ قَبْلُ قالُوا سِحْرانِ تَظاهَرا وَ قالُوا إِنَّا بِکُلٍّ کافِرُونَ (۴۸) قُلْ فَأْتُوا بِکِتابٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هُوَ أَهْدى‏ مِنْهُما أَتَّبِعْهُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ (۴۹) فَإِنْ لَمْ یَسْتَجِیبُوا لَکَ فَاعْلَمْ أَنَّما یَتَّبِعُونَ أَهْواءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ بِغَیْرِ هُدىً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ (۵۰) وَ لَقَدْ وَصَّلْنا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ (۵۱) الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ مِنْ قَبْلِهِ هُمْ بِهِ یُؤْمِنُونَ (۵۲)

وَ إِذا یُتْلى‏ عَلَیْهِمْ قالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّنا إِنَّا کُنَّا مِنْ قَبْلِهِ مُسْلِمِینَ (۵۳) أُولئِکَ یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ بِما صَبَرُوا وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَهِ السَّیِّئَهَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ (۵۴) وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ لا نَبْتَغِی الْجاهِلِینَ (۵۵) إِنَّکَ لا تَهْدِی مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ (۵۶) وَ قالُوا إِنْ نَتَّبِعِ الْهُدى‏ مَعَکَ نُتَخَطَّفْ مِنْ أَرْضِنا أَ وَ لَمْ نُمَکِّنْ لَهُمْ حَرَماً آمِناً یُجْبى‏ إِلَیْهِ ثَمَراتُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ رِزْقاً مِنْ لَدُنَّا وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ (۵۷)

 

ترجمه‏

و چون از جانب ما حقّ به سوى آنان آمد گفتند: چرا او [محمّد صلى اللّه علیه و آله‏] را نظیر آنچه به موسى داده بودند، نداده‏اند؟ آیا آنچه را که پیشتر به موسى داده شده بود، انکار نکردند؟ گفتند: این دو [تورات و قرآن‏] جادوهایى هستند که از همدیگر پشتیبانى مى‏کنند، و گفتند ما همه‏ى آنها را منکریم.

بگو:

اگر راست مى‏ گویید کتابى از سوى خداوند بیاورید که از این دو راهنماتر باشد، تا از آن پیروى کنیم،امّا اگر پاسخت را ندادند پس بدان که ایشان از هوا و هوسهایشان پیروى مى‏کنند و کیست گمراه‏تر از کسى که بدون رهنمود الهى از هواى نفس خویش پیروى کند؟ بى‏گمان خداوند ستمکاران را هدایت نمى‏کند.

و براى آنان سخن در سخن پیوستیم باشد که پند گیرند.

کسانى که پیش از آن به ایشان کتاب آسمانى داده بودیم، به آن ایمان مى‏ آورند.

و چون [قرآن‏] بر آنان خوانده شود گویند: به آن ایمان داریم، آن حقّ و از جانب پروردگار ماست، ما پیش از آن اهل تسلیم [و باور] بوده‏ ایم.

اینانند که به خاطر صبرى که ورزیده ‏اند پاداششان دو بار داده شود، بدى را با نیکى دفع کنند و از آنچه روزیشان کرده‏ایم انفاق کنند و چون سخن لغوى بشنوند از آن روى برمى‏گردانند و گویند اعمال ما از آن ما و اعمال شما از آن شما، سلام بر شما، ما با نادانان کارى نداریم.

تو هر کس را که دوست دارى هدایت نمى‏کنى، بلکه خداوند است که هر کس را که بخواهد هدایت مى‏کند و او به رهیافتگان داناتر است.

و گویند: اگر همراه تو از هدایت پیروى‏ کنیم، از سرزمینمان ربوده و رانده شویم، [بگو] آیا آنان را در حرمى امن جاى نداده‏ ایم که فرآورده ‏هاى هر چیز- که روزى‏اى از جانب ماست- [جمع و] به سوى آن ارسال مى‏گردد؟ ولى بیشترینه‏ى آنان نمى‏ دانند.

 

تفسیر

فَلَمَّا جاءَهُمُ الْحَقُّ مِنْ عِنْدِنا وقتى رسول یا رسالت او یا کتاب یا معجزات‏اش از نزد ما آمد به دماغشان برخورد و از قبول رسالتش استکبار نمودند.

قالُوا و در مقام ردّ رسالت رسول گفتند: لَوْ لا أُوتِیَ مِثْلَ ما أُوتِیَ مُوسى‏ چرا به رسول خدا صلى اللّه علیه و آله معجزات روشن و ظاهر داده نشده مانند ید بیضا، عصا و شکافته شدن دریا، یا همه‏ى کتاب یک مرتبه بر او نازل نشده است.

أَ وَ لَمْ یَکْفُرُوا بِما أُوتِیَ مُوسى‏ مِنْ قَبْلُ‏ آیا آنان از موسى علیه السّلام قبول کردند، یعنى معجزات موسى علیه السّلام را از محمّد صلى اللّه علیه و آله درخواست مى‏کنند ناشى از صدق نیّت و طلب دلیل نیست، بلکه این درخواست محض سرکشى و استکبار از قبول است، چون پیشینیان این‏ها از موسى علیه السّلام قبول نکردند، این‏ها نیز هم سنخ آنان هستند، پس اگر محمّد صلى اللّه علیه و آله مثل معجزات موسى علیه السّلام را هم بیاورد این مردمان قبول نخواهند کرد، یا معناى آیه این است که این کفّار قریش موجود آیا به معجزات موسى علیه السّلام کافر نشدند؟

قالُوا پیشینیان گفتند: (ساحران) موسى و هارون علیهما السّلام جادوگرند.

و لفظ سِحْرانِ‏ سِحْرانِ‏ خوانده شده تا مبالغه باشد.

و این کفّار موجود نیز گفتند: محمّد صلى اللّه علیه و آله و موسى علیه السّلام جادوگرانند، یا کتاب آن دو جادو است. تَظاهَرا هر دو گروه به همدیگر کمک کردند، یا هر دو تطابق نمودند.

وَ قالُوا إِنَّا بِکُلٍّ کافِرُونَ‏ کافران گفتند: ما به هر یک از آن دو یا به هر یک از انبیا کافر هستیم.

قُلْ‏ به این‏ها که هم سنخ گذشتگانشان هستند، یا به موجودین از کفّار قریش بگو:

فَأْتُوا بِکِتابٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هُوَ أَهْدى‏ مِنْهُما اگر راست مى‏گویید از جانب خدا کتابى بیاورید که بهتر از کتاب من و کتاب موسى باشد.

أَتَّبِعْهُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ‏ آن وقت من هم پیروى از شما مى‏کنم اگر راست مى‏گویید که موسى علیه السّلام و هارون علیه السّلام، یا محمّد صلى اللّه علیه و آله و موسى علیه السّلام ساحر هستند و کتاب من و کتاب او سحر و جادو است.

فَإِنْ لَمْ یَسْتَجِیبُوا لَکَ فَاعْلَمْ‏ اگر استجابت نکردند (و جواب ندادند) بدان که آنان پیروى هواى نفس مى‏کنند، این سخن از قبیل [به تو مى‏گویم همسایه بشنود] مى‏باشد، گرنه رسول خدا صلى اللّه علیه و آله بدون این آزمایش نیز عالم و آگاه است.

أَنَّما یَتَّبِعُونَ أَهْواءَهُمْ‏ آنان پیروى از اهواهاى (نفسانى) خود مى‏کنند، در درخواست و پرسشهایشان صدق نیّت ندارند، در انکارشان داراى برهان نیستند.

وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ‏ گمراه‏تر از کسى که پیرو هوایش باشد کیست؟! عبارت آیه اگر چه اعمّ از این معناست، لیکن جز در همین معنا استعمال نمى‏شود پس اگر گمراه‏تر از او نیست دیگر احتیاجى بر احتجاج با او نیست.

بِغَیْرِ هُدىً مِنَ اللَّهِ‏ لفظ [باء] براى سببیّت یا براى مصاحبت است، ظرف‏ مِنَ اللَّهِ‏ بیان پیروى از هوا است، منظور این است که اینان بدان جهت از هوا و هوس پیروى مى‏کنند که هدایت نشده‏اند، یا تقیید است، یعنى پیروى از هوا و هوس گاهى برخاسته از هدایت و امر خدا و خلفاى بوده و مصاحب و همراه با آن است و گاهى برخاسته از غیر امر خدا و خلفاى او مى‏باشد، زیرا همه‏ى افعال که موافق با مقتضیّات نفوس است بالاخره صاحبان آنان به وجهى پیروى از هواى نفس خویش کرده ‏اند.

پس اگر در این پیروى ناظر به خدا و امر خلفاى خدا باشند، با وجودى که از هواى نفس پیروى کرده‏اند طبق رهنمود خدایى بوده است (مانند اجراى شهوت نفس و غضب در چهارچوب شریعت) وگرنه پیروى هواى نفس بدون هدایت الهى نموده‏اند، (مانند اجراى شهوت و غضب در بیرون از حدود شریعت) پس اى برادران من از غفلت امر الهى در کارهایتان بر حذر باشید تا مصادیق قول خداى تعالى: وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ بِغَیْرِ هُدىً مِنَ اللَّهِ‏ نباشید.

از امام کاظم علیه السّلام در این آیه آمده است: یعنى کسى که دینش‏ را با رأى خودش و بدون امامى از ائمّه هدى برگرفته باشد[۱].

و از امام صادق علیه السّلام مثل این روایت وارد شده است‏[۲].

إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ‏ تعلیل این مطلب است که پیروى‏ کننده‏ى از هواى گمراه‏ترین مردم است، یا تعلیل اتّباع هوا بدون هدایت از جانب خداست.

وَ لَقَدْ وَصَّلْنا جمله حالیّه است و استدراک توهّمى است که از قول خدا إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ‏ ناشى شده است، آن توهّم این است که خداوند آنان را مهمل گذاشته و اسباب هدایت را نداده است و رفع توهّم چنین است که: ما آنان را هدایت نمى‏کنیم چون قابلیّت ندارند و قبول نمى‏کنند وگرنه به حال خود رها نمى‏کردیم و گفتار خویش را بر ایشان رساندیم.

لَهُمُ الْقَوْلَ‏ گفتار خود را در احکام، مواعظ، نصایح، عبرت‏ها، وعده و وعیدها بر آنان گوشزد کردیم، بلکه اقوال حقیقى را که جانشینان ما در روى زمین هستند به آنان رساندیم و در اخبار تفسیر به امام بعد از امام شده است.

لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ‏ شاید متذکّر آنچه که به نفع و ضررشان است بشوند و بدون هدایت از جانب خدا پیروى خواى نفس نکنند.

الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ مِنْ قَبْلِهِ‏ کسانى را که پیش از محمّد صلى اللّه علیه و آله یا قبل از قرآن کتاب آسمانى دادیم.

هُمْ بِهِ یُؤْمِنُونَ‏ به آن ایمان مى‏آورند.

شکّى نیست که همه‏ى اهل کتاب به کتاب ایمان نیاوردند و نیز شکى نیست که بیشتر کسانى که ایمان آوردند داراى اوصافى که مى‏ آید نبوده ‏اند، پس باید مقصود مؤمنین کامل باشند، چون آنانند که خداوند حقیقتا کتاب داده است، گویى که کتاب در غیر عاریه است، یا مقصود کاملین از امّت محمّد صلى اللّه علیه و آله است که خداوند پیش از قبول رسالت محمّد صلى اللّه علیه و آله کتاب نبوّت و احکام آن و شناخت معروف و منکر به طور تکوین بر ایشان داده است.

یا مقصود از آنان امامان علیهم السّلام هستند (چنانچه در اخبار آمده است)، زیرا آنان کامل هستند در این که کتاب را تکوینا از اوّل کودکى دریافت نموده‏اند.

وَ إِذا یُتْلى‏ و هرگاه کتاب (یعنى احکام نبوّت یا قرآن خوانده مى‏شود).

عَلَیْهِمْ قالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّنا اینان گفتند: ما به کتاب ایمان آوردیم و آن حقّ است از جانب پروردگار ما، چون ما آن را تکوینا از وجود خودمان مى‏ شناسیم.

إِنَّا کُنَّا مِنْ قَبْلِهِ مُسْلِمِینَ‏ ما قبل از قبول رسالت محمّد صلى اللّه علیه و آله یا قبل از قرآن و نزول آن، یا قبل از خوانده شدن و خواندن آن مسلمان بودیم.

أُولئِکَ یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ بِما صَبَرُوا صبر عبارت است از نگهدارى و حبس نفس بر چیزى که موجب ناشکیبایى شود، مانند بلا معصیت و طاعت، مؤمن آنگاه که ایمان‏ مى ‏آورد داراى یک اجر و پاداش است، آنگاه که نفسش را حبس مى‏کند و نفس خویش را از افشاى آن نگه مى‏دارد و ایمانش را کتمان مى‏کند اجر دیگر و پاداش دیگرى به او داده مى‏شود.

البتّه این مطلب در صورتى است که افشا کردن بر او یا بر دوستش یا بر برادرانش قبیح باشد، یا افشا کردن سبب شهرت و ریا گردد.

وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَهِ السَّیِّئَهَ با خوبى‏ها و در گفتار، کردار، اخلاق، عقایدشان، گرایشها و پلیدیها را دفع مى‏کنند، یا به سبب خوبى و حسنه نسبت به بدکار بدى و سیّئه‏ى بدکار را دفع مى‏کنند، یا به سبب تقیّه سیّئه و بدى کفّار را نسبت به خود، دوستان یا برادرانشان دفع مى‏ کنند، یا با تقیّه افشا کردن را، با مدارا نمودن معارضه‏ى آشکار با خلق را، با حلم جهل جاهل را یا با کارهاى خوب بلاهایى را که بر آنان یا غیر مقدّر شده است دفع مى‏کنند، یا با مجموع این کارهاى خوب بدیها را دفع مى‏کنند، چه آنان در بین خلق امان از بلاها هستند و در اخبار بر همه‏ى این معانى اشاره شده است.

وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ‏ و از آنچه روزیشان داده‏ایم انفاق مى‏کنند در اوّل بقره تفصیل کاملى براى این کلمه گذشت.

وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ‏ و چون بیهود، بشنوند از آن روى بر مى ‏گردانند.

لغو چیزى است که غایت عقلانى دنیوى یا اخروى نداشته باشد و عاقل تکیه به چیزى نمى‏کند که غایت عقلانى نداشته باشد.

وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ‏ با ردّ و انکار متعرّض آنان نمى‏شوند و مى‏گویند: اعمال ما از آن ما و اعمال شما از آن شما.

سَلامٌ عَلَیْکُمْ‏ سلام بر شما، البته سلام خداحافظى و ترک‏کننده (که در موقع خدا حافظى مى‏گویند).

لا نَبْتَغِی الْجاهِلِینَ‏ ما نادانان و مصاحبت آنان را نمى‏خواهیم، زیرا که مؤمنین ضدّ جاهلین و نادانان بوده و با زبان حال و قال خویش مى‏ گویند: ما همنشینى نادانان را نمى‏ خواهیم.

إِنَّکَ لا تَهْدِی مَنْ أَحْبَبْتَ‏ تو نمى‏توانى هر کس را که دوست دارى هدایت کنى، یا کسى که محبوب توست او را هدایت کنى تا چه برسد به غیر محبوب.

این جمله جواب سؤالى است که ناشى از ما قبلش مى‏باشد، گویا که رسول خدا صلى اللّه علیه و آله فرموده باشد: آیا مى‏شود هدایت اینان با کوشش و سعى من باشد و من هدایتشان کنم؟

یا فرموده باشد: آیا در هدایت فامیل و دوستانم کوشش کنم؟

یا جواب سؤال و کوشش او درباره‏ى هدایت ارحام رسول خدا مى‏باشد، به خصوص طبق آنچه که از عامّه نقل شده مبنى بر این که این آیه درباره‏ى ابى طالب نازل شده، که محمّد صلى اللّه علیه و آله کوشش در ایمان او مى‏کرد و ابى طالب قبول نمى‏کرد.

 

در اسلام ابى طالب‏

بدان که به طریق عامّه نقل شده که آیه درباره‏ى ابى طالب نازل شده و اخبار متعدّدى در حق او ذکر کرده ‏اند که مشعر به ذمّ ابى‏ طالب و عدم اسلام او مى‏باشد و بعضى از خاصّه نیز بعضى از اخبار عامّه را ذکر کرده‏اند که مناسب شأن ابى طالب نیست.

چه جلالت شأن ابى طالب بزرگتر و برتر از آن است که عقول مردان به آن برسد تا چه رسد به ارباب بحث و جدل و ارباب ظنّ و خیال.

زیرا آن طور که از اخبار استفاده مى‏ شود ابو طالب بعد از انوار چهارده‏گانه (چهارده معصوم علیهم السّلام) از جمیع انبیا و اولیا علیهم السّلام نورانى‏تر و قدر و منزلتش بیشترست.

و او کسى است که ودیعه‏هاى وصایت از جمیع انبیا و اولیا علیهم السّلام به او سپرده شده بود، آن ودیعه‏ها و امانت‏هایى که باید به محمّد صلى اللّه علیه و آله که خاتم انبیاست تسلیم مى‏شد و کسى که حامل ودیعه‏هاى وصایت رسول خداست باید هم سنخ او باشد و در مرتبه‏ى شرافت مناسب با او.

و او تربیت‏کننده‏ى محمّد صلى اللّه علیه و آله از اول کودکى بود، بلکه مدّتى از پستان نفسش به او شیر داده بود، (یعنى او را تربیت کرده بود) و ابو طالب قبل از ولادت محمّد صلى اللّه علیه و آله و بعد از ولادت او به ولادت و نبوّت و شرافت او زیاد خبر داده بود و او از اوصیا عیسى علیه السّلام بود و همه‏ى اوصیا باید به او برگردند و از او بگیرند.

در کتابهاى معتبر از امام کاظم علیه السّلام سؤال شد: آیا رسول خدا در مقابل حجّت و دلیل ابى طالب مغلوب بود؟ فرمود: نه، لیکن او امانت‏دار وصایا بود که آنان را به رسول خدا صلى اللّه علیه و آله داد، گفته شد:

وصایا را به رسول خدا داد بنا بر آن که رسول خدا صلى اللّه علیه و آله مغلوب اوست، پس امام فرمود: اگر رسول خدا صلى اللّه علیه و آله مغلوب ابى طالب بود وصیّت را به او نمى‏داد، گفته شد: پس حال ابى طالب چگونه بود؟

فرمود: او به پیامبر صلى اللّه علیه و آله و آنچه که آورده بود اقرار کرده و وصایا را به او داد و همان روز از دنیا رفت‏[۳].

اگر در حقّ ابى طالب جز همین خبر نبود کافى بود در دلالت بر جلالت شأن و بزرگوارى قدر او، چون این خبر دلالت بر این مى‏کند که وصایا نزد ابى طالب به ودیعه و امانت گذارده شده بود که باید به محمّد صلى اللّه علیه و آله دفع مى‏کرد، آن را ادا کرد و همان روز از دنیا رفت.

روایت شده که امیر المؤمنین علیه السّلام روزى در آستانه‏ى در نشسته بود و مردم دور او جمع شده بودند که مردى بلند شده و به او گفت: یا امیر المؤمنین تو در جایى هستى که خداوند تو را به آنجا فرود آورده است در حالى که پدر تو در آتش معذب است؟

امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: ساکت باش، خدا دهانت را بشکند، قسم به خدایى که محمّد صلى اللّه علیه و آله را به حق براى نبوّت مبعوث کرد اگر پدرم در مورد هر گناهکارى روى زمین شفاعت کند خداوند شفاعت او را قبول مى‏کند، آیا پدر من معذّب با آتش است در حالى که پسرش قسیم آتش است؟، سپس فرمود: سوگند به خدایى که محمّد صلى اللّه علیه و آله را به حقّ مبعوث نمود، نور ابى طالب در روز قیامت همه‏ى انوار خلق را خاموش مى‏کند، جز پنج نور، نور محمّد و نور من و نور فاطمه، نور حسن و نور حسین و دیگر ائمّه علیهم السّلام که از حسین علیه السّلام به دنیا آمده‏اند، زیرا که نور ابى طالب از نور ماست که خداوند دو هزار سال قبل از خلقت آدم آن را خلق کرده است‏[۴].

وَ قالُوا عطف بر قول خدا: قالُوا إِنَّا بِکُلٍّ کافِرُونَ‏ است، مقصود قریش، یا عشیره‏ى تو، یا بنا بر قول عامّه ابو طالب است.

إِنْ نَتَّبِعِ الْهُدى‏ مَعَکَ نُتَخَطَّفْ مِنْ أَرْضِنا گفتند: اگر ما با تو از رسالت تو پیروى کنیم ما را از سرزمین خود بیرون مى‏رانند.

از امیر المؤمنین علیه السّلام روایت شده است که آیه درباره‏ى قریش نازل شده و آن هنگامى بود که رسول خدا صلى اللّه علیه و آله آنان را به اسلام و به هجرت فرا خواند و از نبى صلى اللّه علیه و آله آمده است که فرمود: قسم به کسى که جانم در دست اوست من به این امر دعوت مى‏کنم سفید و سیاه را و کسانى را که بر قلّه‏ى کوهها و امواج دریاها هستند و دعوت مى‏ کنم به این امر فارس و روم را[۵].

پس قریشیان تکبّر و استکبار نمودند و به ابو طالب گفتند: آیا نمى‏شنوى پسر برادرت چه مى‏گوید، به خدا سوگند اگر فارس و روم این سخن را بشنوند ما را از سرزمینمان بیرون مى‏کنند و سنگ‏هاى کعبه را یک یک از جا مى‏کنند؛ پس خداى تعالى این آیه را نازل کرد.

أَ وَ لَمْ نُمَکِّنْ لَهُمْ حَرَماً آیا به آنان در حال کفرشان روزى ندادیم از هر چیزى که روزى داده مى‏شود؟

با این که جاى آنان صحرایى است بدون آب و علف و براى آنان حرم قرار ندادیم؟

آمِناً آن هم حرمى داراى امنیّت؟! یا ساکنین آنجا را ایمن قرار دادیم؟ یعنى مکان و محلّ سکناى کافرین را امن قرار دادیم، پس چگونه است حال آنان اگر موحّد و مستحقّ کرامت ما باشند؟! یُجْبى‏ إِلَیْهِ ثَمَراتُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ که در آنجا فرآورده‏هاى هر چیزى جمع مى‏شود.

فرمود: (کل نبات) تا ثمرات نسبت به هر خیر و مال تعمیم پیدا کند: چون جمع کردن اشیاء در سرزمین مکّه اختصاصى به میوه‏ها ندارد، بلکه در آنجا جمع مى‏شود هر چیزى که حاصل شود از نباتات درختان و حیوانات، بلکه در آنجا جمع مى‏شود میوه ‏هاى دلها و خیرات آخرت.

و لذا خداى تعالى فرمود: رِزْقاً مِنْ لَدُنَّا ثمرات و میوه‏هاى دنیوى اگر چه رزق و روزى زمین است و لیکن ثمرات آخرت و قلوب از میوه‏هاى لدنّى است، هم چنین است برکات میوه‏هاى زمین و آنچه که رزق ارواح است.

وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ‏ و لکن بیشتر آنان نمى‏دانند که روزى که ما دادیم از فضل و حکمت و قدرت ماست، آن را به خودشان نسبت مى‏دهند، بیشترشان علم (به این مطلب ندارند).

 

آیات ۵۸- ۷۰

[سوره القصص (۲۸): آیات ۵۸ تا ۷۰]

وَ کَمْ أَهْلَکْنا مِنْ قَرْیَهٍ بَطِرَتْ مَعِیشَتَها فَتِلْکَ مَساکِنُهُمْ لَمْ تُسْکَنْ مِنْ بَعْدِهِمْ إِلاَّ قَلِیلاً وَ کُنَّا نَحْنُ الْوارِثِینَ (۵۸) وَ ما کانَ رَبُّکَ مُهْلِکَ الْقُرى‏ حَتَّى یَبْعَثَ فِی أُمِّها رَسُولاً یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِنا وَ ما کُنَّا مُهْلِکِی الْقُرى‏ إِلاَّ وَ أَهْلُها ظالِمُونَ (۵۹) وَ ما أُوتِیتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَمَتاعُ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ زِینَتُها وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏ أَ فَلا تَعْقِلُونَ (۶۰) أَ فَمَنْ وَعَدْناهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لاقِیهِ کَمَنْ مَتَّعْناهُ مَتاعَ الْحَیاهِ الدُّنْیا ثُمَّ هُوَ یَوْمَ الْقِیامَهِ مِنَ الْمُحْضَرِینَ (۶۱) وَ یَوْمَ یُنادِیهِمْ فَیَقُولُ أَیْنَ شُرَکائِیَ الَّذِینَ کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ (۶۲)

قالَ الَّذِینَ حَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ رَبَّنا هؤُلاءِ الَّذِینَ أَغْوَیْنا أَغْوَیْناهُمْ کَما غَوَیْنا تَبَرَّأْنا إِلَیْکَ ما کانُوا إِیَّانا یَعْبُدُونَ (۶۳) وَ قِیلَ ادْعُوا شُرَکاءَکُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ یَسْتَجِیبُوا لَهُمْ وَ رَأَوُا الْعَذابَ لَوْ أَنَّهُمْ کانُوا یَهْتَدُونَ (۶۴) وَ یَوْمَ یُنادِیهِمْ فَیَقُولُ ما ذا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِینَ (۶۵) فَعَمِیَتْ عَلَیْهِمُ الْأَنْباءُ یَوْمَئِذٍ فَهُمْ لا یَتَساءَلُونَ (۶۶) فَأَمَّا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَعَسى‏ أَنْ یَکُونَ مِنَ الْمُفْلِحِینَ (۶۷)

وَ رَبُّکَ یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ یَخْتارُ ما کانَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ سُبْحانَ اللَّهِ وَ تَعالى‏ عَمَّا یُشْرِکُونَ (۶۸) وَ رَبُّکَ یَعْلَمُ ما تُکِنُّ صُدُورُهُمْ وَ ما یُعْلِنُونَ (۶۹) وَ هُوَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِی الْأُولى‏ وَ الْآخِرَهِ وَ لَهُ الْحُکْمُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (۷۰)

 

ترجمه‏

(۲۸/ ۷۰- ۵۸)

و چه بسیار شهرها که از [شدّت رفاه‏] زندگانیشان سرمستى مى‏کردند نابود کردیم و این خانه‏ هایشان است که پس از آنان جز اندکى‏ مسکون نبوده است، ما خود وارثانیم.

و پروردگار تو نابودگر شهرها نیست مگر آن که در مرکز آن پیامبرى برانگیزد که بر آنان آیات ما را بخواند؛ و ما نابودکنندگان شهرها نیستیم مگر آن که اهالى آنان ستمگر [و مشرک‏] باشند.

و آنچه به شما داده شود بهره‏ى [گذارى‏] زندگانى دنیا و پیرایه‏ى آن است، آن که نزد خداوند است بهتر و پایدارتر است، آیا تعقّل نمى‏کنید؟

آیا کسى که به او وعده‏اى نیکو داده‏ایم و او دریابنده‏ى آن است، مانند کسى است که به بهره‏ى زندگانى دنیا بهره‏مندش ساخته‏ایم؟ سپس در روز قیامت از حاضرشدگان [در صحنه‏ى عذاب‏] است؟

و روزى که به ایشان ندا در دهد و فرماید پس همتایان من که شما گمان مى‏بردید، کجا هستند؟

کسانى که حکم [عذاب‏] بر آنان تعلّق گرفته گویند: پروردگارا اینان کسانى هستند که ما گمراهشان کردیم، ما از آنجا که خود گمراه بودیم آنان را گمراه کردیم؛ [اینک‏] در نزد تو تبرّى مى‏جوییم؛ ایشان [در واقع‏] ما را نمى ‏پرستیدند.

گفته شود: همتایانى را که قایل بودید بخوانید. آنگاه آنان را بخوانند، ولى آنان به ایشان پاسخ ندهند و عذاب را بنگرند؛ و تمنا کنند که کاش ایشان ره‏یافته بودند.

و روزى که ایشان را ندا در دهد و فرماید به فرستادگان چه پاسخى داده ‏اید؟.

آنگاه در آن روز همه‏ى اخبار و احوال بر آنان مشتبه شود، ایشان هم‏پرسى نکنند.

و امّا کسى که توبه کند و ایمان آورد و کارى شایسته در پیش گیرد، چه بسا از رستگاران باشد.

و پروردگارت آنچه بخواهد مى‏آفریند و برمى‏گزیند؛ اختیارى براى آنان نیست؛ خداوند منزّه است از شریکى که مى‏آورند و فراتر است.

و پروردگارت آنچه دلهایشان پنهان مى‏دارد و آنچه آشکار مى ‏دارند مى ‏داند.

و او خداوند است که خدایى جز او نیست، سپاس او را در آغاز و انجام، حکم او راست و به سوى او بازگردانده مى‏شوید.

 

تفسیر

وَ کَمْ أَهْلَکْنا مِنْ قَرْیَهٍ عطف بر قول خدا: أَ وَ لَمْ نُمَکِّنْ‏ است و بین وعده و وعید و ترغیب و ترهیب نموده و فرموده است:

و چه بسیار شهرهایى را که:

بَطِرَتْ مَعِیشَتَها مردمش از جهت گستردگى و وسعت نعمت و معیشت، به خوشگذرانى و هوسرانى پرداختند.

فَتِلْکَ مَساکِنُهُمْ لَمْ تُسْکَنْ مِنْ بَعْدِهِمْ إِلَّا قَلِیلًا این خانه‏هاى ویران آنان است که بعد از آنان جز عدّه‏ى قلیلى در آن سکونت نیافت و این ناشى از بدى کارها و سوء افعال آنان بود.

پس اى اهل مکّه از مثل افعال کرده‏هاى آنان بپرهیزید.

وَ کُنَّا نَحْنُ الْوارِثِینَ‏ و تنها ما وارث خانه‏ ها، اموال، اجساد و ارواح آنان شدیم.

وَ ما کانَ رَبُّکَ مُهْلِکَ الْقُرى‏ حَتَّى یَبْعَثَ فِی أُمِّها شیوه و سنّت پروردگار تو این نیست که بدون آگاهى دادن و یادآورى، شهرهایى را هلاک کند، پس آنها را هلاک نمى‏کند مگر این که رسولى در امّ‏القرى (مادر قریه) است، که بازگشت همه‏ى قریه‏ها به سوى آن مبعوث نماید منظور از مادر قریه‏ها است (شهر وجود رسول خدا صلى اللّه علیه و آله).

رَسُولًا و این مطلب که رسول در قریه‏ى بزرگ و مرکز قریه‏ها باشد بنا بر اغلب است، گرنه بعضى از رسولان را خداوند از روستاها مبعوث نموده و از آنجا خارج نمى‏ شده ‏اند و بازگشت‏ قریه‏ هاى بزرگ نیز به آن روستا مى‏ شد.

یا بنا بر اشاره به تأویل است، چون رسولان الهى هرجا باشند و هرجا مبعوث شوند اصل قریه‏هاى انسانیّت و مرجع و معظم آن مى‏باشند و رسول که عبارت از لطیفه‏ى انسانیّت است متّصف به صفات روحانیّین شده است اوّلا در همان قریه‏ى عظیم که مملکت وجود رسول است مبعوث مى‏شود، سپس از آنجا به سایر قریه‏هاى انسانیّت مبعوث مى‏ گردد.

یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِنا و آیات تدوینى و آفاقى و احکام ما را که عبارت از لوازم رسالت است براى آنان مى ‏خواند.

وَ ما کُنَّا مُهْلِکِی الْقُرى‏ إِلَّا وَ أَهْلُها ظالِمُونَ‏ ما قریه‏ها را نابود و هلاک نمى‏سازیم مگر آن که اهل آن قریه‏ها ستمگر باشند بدین گونه که رسولان علیهم السّلام را تکذیب نموده و سایر انواع ظلم و کفر را مرتکب شوند که اصل همه‏ى ظلم‏ها انکار رسولان علیهم السّلام است.

وَ ما أُوتِیتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَمَتاعُ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ زِینَتُها و آنچه به شما داده شود بهره‏ى زندگانى و زینت آن است.

این آیه جمع بین زهد و روى گردانیدن از دنیا و تشویق به آن است، چنانچه آیه‏ى اول جمع بین انذار و تبشیر است.

وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ آنچه که نزد خداست بهتر از چیزى است که به شما داده شده است.

یعنى اگر آنچه که بشما داده شده بنا به اعتقاد شما خیر است پس آن چه که نزد خداست از آن بهتر است، ممکن است لفظ خَیْرٌ از معناى تفضیل و برترى خالى باشد، گرنه هیچ نسبت و مناسبتى بین‏ آنچه نزد خداست و آنچه که نزد شماست نیست.

وَ أَبْقى‏ و آنچه که نزد خداست از آنچه که نزد شماست باقى‏تر است طبق اعتقاد شما.

أَ فَلا تَعْقِلُونَ‏ آیا تعقّل نمى‏کنید؟ یا آیا شما عقل ندارید؟

که آنچه را که نزد خداست ترک مى ‏کنید و آنچه را که پیش خودتان درست مى‏دانید به آن مى ‏چسبید؟

أَ فَمَنْ وَعَدْناهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لاقِیهِ کَمَنْ مَتَّعْناهُ مَتاعَ الْحَیاهِ الدُّنْیا آیا کسى که به او وعده‏ى نیکو داده‏ایم و او دریابنده‏ى آن است مانند کسى است که به زندگانى دنیا بهره‏مندش ساخته‏ایم؟ این آیه تأکیدى بر روى برگردانیدن از دنیا که بقایى ندارد، لذّت آن آمیخته با رنج است و راحتى آن آمیخته با خستگى، غنایش و توأم بر نیازمندى، سر انجام آن حسرت و پشیمانى مى‏باشد و تشویق به سراى آخرت است.

ثُمَّ هُوَ یَوْمَ الْقِیامَهِ مِنَ الْمُحْضَرِینَ‏ در روز قیامت از کسانى است که باید براى حساب یا عقاب حاضر شود.

وَ یَوْمَ یُنادِیهِمْ‏ عطف بر یَوْمَ الْقِیامَهِ یا به تقدیر (اذکر) یا (ذکر) است، یا متعلّق به قول خدا: قالَ الَّذِینَ حَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ‏ است یعنى در روز قیامت خداوند به آنان ندا در دهد.

فَیَقُولُ‏ به مشرکین گوید:

أَیْنَ شُرَکائِیَ الَّذِینَ کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ‏ کجایند شریکانى که برایم، گمان مى‏کردید.

از قبیل: بتها، ستارگان، هواها، هوسها، سایل، شرکاء ولایت‏ در هر عصر و زمان.

قالَ الَّذِینَ حَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ‏ پس کسانى که مدّعى ربوبیّت و ولایت و رسالت و کسانى که مشرکین آنان را شرکاى، خدا یا ولایت قرار داده‏اند، لیکن منظور شرکاى ولایت است.

مى‏گویند: رَبَّنا هؤُلاءِ الَّذِینَ أَغْوَیْنا پروردگار ما این‏ها را گمراه کردیم.

أَغْوَیْناهُمْ‏ و آنان را از آن جهت که گمراه بودیم گمراهشان کردیم، تا از تو یا از ولىّ امرشان برگردند.

کَما غَوَیْنا همان طور که خود را گمراه کردیم.

تَبَرَّأْنا إِلَیْکَ‏ از آنان بیزارى و تبرّى مى‏جوییم، که دشمنان ما بودند و ما آنان را دوستان خود مى‏پنداشتیم.

ما کانُوا إِیَّانا یَعْبُدُونَ‏ آنان ما را عبادت نمى‏کردند، بلکه معبود و مطاع آنان هواهایشان بود.

وَ قِیلَ‏ به پیروان گفته مى‏شود: ادْعُوا شُرَکاءَکُمْ‏ شرکاى خود در ولایت و طاعت یا در ربوبیّت را فرا بخوانید.

فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ یَسْتَجِیبُوا لَهُمْ‏ فرا مى‏خوانند ولى آنان جواب نمى‏دهند، چون از جواب دادن عاجزند یا به خودشان مشغولند.

وَ رَأَوُا الْعَذابَ لَوْ أَنَّهُمْ کانُوا یَهْتَدُونَ‏ این جمله استیناف به صورت تمنّى است و اظهار این مطلب که باید به حال آنان حسرت خورد، یا حال به تقدیر قول است، یعنى در حقّ آنان گفته مى‏شود: اگر به ولایت هدایت مى‏یافتند در عذاب نبودند.

وَ یَوْمَ یُنادِیهِمْ‏ عطف بر ما قبلش مى‏باشد. یعنى و نیز روزى که به آنان ندا در دهد.

فَیَقُولُ ما ذا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِینَ‏ و خداوند به مشرکین مى‏گوید: رسولان و فرستادگان ما را چه جواب دادید آن وقت که شما را به سوى خدا و قبول رسالت خویش فرا خواندند؟ و مقصود از مرسلین اعم از رسولان و جانشینان آنان است.

فَعَمِیَتْ عَلَیْهِمُ الْأَنْباءُ لفظ فَعَمِیَتْ‏ از (معامى) و (اعماء) زمین‏هایى است که از آنها اثرى نمانده و علامتى در اذهان ندارند، اخبار در اینجا به زمین تشبیه شده است و از بین رفتن اخبار از دلها تشبیه به عدم آبادانى و عدم علامت و نشانى از آن.

یا جمله مقلوب است، بدین معنا که اخبار کور شده‏اند یعنى آنان نسبت به اخبار کور شده‏اند تا اشعار به انقلاب و دگرگونى احوالشان باشد گویا که آنان تمیز ندارند و فرق دو جمله را نمى‏فهمند که گفته شود: آنان نسبت به اخبار کور شده‏اند، یا اخبار نسبت به آنان کور شده است و در این جمله ایهام این مطلب است که کورى آنان آن قدر شدید است که به اخبار نیز سرایت کرده است.

یَوْمَئِذٍ فَهُمْ لا یَتَساءَلُونَ‏ آنان در آن روز هیچ سؤال و جواب نکنند، چون سؤال و جواب نمى‏شود مگر پس از ظهور آثار اخبار در اذهان.

فَأَمَّا مَنْ تابَ‏ و امّا کسى که از شرک به ربوبیّت یا ولایت توبه کند و توبه‏اش به دست ولىّ امرش باشد وَ آمَنَ‏ و با قبول ولایت ولىّ امر در ضمن بیعتش ایمان آورد امید است که‏ رستگار گردد، چون رستگارى منحصر است در کسى که ولایت على علیه السّلام را با توبه به دست او یا به دست جانشینان او و بیعت بپذیرد.

وَ عَمِلَ صالِحاً فَعَسى‏ أَنْ یَکُونَ مِنَ الْمُفْلِحِینَ‏ آوردن ادات ترجّى با لفظ فَعَسى‏ طبق عادت بزرگان است و مکرّر این معنا گذشت که ترجّى از جانب خدا واجب است، یا معناى آن این است که توبه‏کننده امید دارد از رستگاران باشد، زیرا از جانب توبه‏کننده جز امید رستگارى نیست.

وَ رَبُّکَ‏ پروردگارت، نه غیر او، چه تقدیم براى حصر است.

یَخْلُقُ ما یَشاءُ آنچه بخواهد مى‏آفریند چون غیر خداى تعالى پس از آفریده شدنش از حفظ خودش نیز عاجز است تا چه رسد به این که دیگرى را خلق و حفظ نماید.

وَ یَخْتارُ ما کانَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ اختیار یا مختار، چون لفظ خیره اسم مصدر است و در مختار (اختیار شده) نیز استعمال مى‏شود، چه غیر خداى تعالى به خیر خودش جاهل است و خیرش را از شرّش تمیز نمى‏دهد و سر انجام کارش و آنچه را که اختیار مى‏کند نمى‏داند، پس براى او ممکن نیست که خیر خودش را اختیار کند و این آیه‏ها کنایه از امّت و شرک آوردن آنان به على علیه السّلام در ولایت و اختیار کردن امام با آراى خودشان مى‏باشد اگر چه نزول آیه درباره‏ى غیر امّت است.

اعراب: وَ رَبُّکَ یَخْلُقُ‏ … تا آخر چنین است که واو حالیّه است و جمله حال از جمله‏هاى سابق است، لفظ یَخْتارُ یا عطف بر یَشاءُ که در این صورت لفظ ما نافیه یا موصوله است و بدل از ما یَشاءُ یا عطف بر یَخْلُقُ‏ است، که‏ ما نافیه یا موصوله است.

سُبْحانَ اللَّهِ‏ این جمله انشاى تسبیح یا اخبار از تنزیه است، یا کلمه‏ى تعجّب و شگفتى است و به هر تقدیر مقصود این که خداى تعالى در مظهرش که على علیه السّلام باشد منزّه است.

وَ تَعالى‏ عَمَّا یُشْرِکُونَ‏ و بالاتر و والاتر است از آنچه که در ولایت و خلافت على علیه السّلام شرک مى‏ آورند.

و لفظ ما در عَمَّا یُشْرِکُونَ‏ مصدریّه یا موصوله است و در اخبار اشاره‏هایى به این کنایه و تأویل هست و هر کس طالب اطّلاع بیشتر باشد به کتابهاى مفصّل از کتب تفاسیر و اخلاق مراجعه کند.

وَ رَبُّکَ‏ و پروردگارت، نه غیر او.

یَعْلَمُ ما تُکِنُّ صُدُورُهُمْ وَ ما یُعْلِنُونَ‏ آنچه در سینه‏ ها پنهان مى‏ دارند و آنچه آشکار مى ‏کنند، مى‏ داند.

در گذشته این مطلب تکرار شد که مکنونات و چیزهاى نهایى سینه‏ها بر اراده‏ها، عزم‏ها، خیال‏ها و خطورات قلبى صدق مى‏کند، لیکن مکنونات حقیقى قوایى هستند که در نفوس پنهان شده و صاحبانش بر آنها اطّلاع ندارند، جز خدا کسى آن را نمى‏داند مگر کسى که از جانب خدا علم داشته باشد و امّا آنچه که از قبیل خطورات و خیالات باشد صاحبش و براى ملایکه‏ى موکّل آن آشکار است.

این جمله عطف در معناى تعلیل است، چه اختیار خیر ممکن نیست مگر از کسى که قواى نهایى را بداند، قوایى که نه براى صاحبش ظهور دارد و نه براى دیگرى.

وَ هُوَ اللَّهُ‏ عطف است و مانند نتیجه براى ما قبلش مى‏باشد، زیرا کسى که خلق کردن آنچه را که بخواهد و اختیار خیر براى هر مخلوق و علم جلیّات و خفیّات منحصر به او باشد الوهیّت نیز در او منحصر مى‏شود.

و هم چنین استحقاق عبادت و جمیع اضافات و نسبت‏هاى مبدأ بودن و جمیع صفات پسندیده براى هر محمود و پسندیده‏اى در دنیا و آخرت منحصر در اوست.

چون او مبدأ همه‏ى آنهاست و فاعل هر چیز به آن چیز، سزاوارتر از قابل آنست، پس گویا که فرموده است: او خدایى است که جز او خدایى نیست.

لا إِلهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِی الْأُولى‏ جز او خدایى نیست، حمد و ستایش در دار دنیا و در (دار آخرت) مر او راست.

یا در نظر اوّل که نظرى در آن نیست جز به مخلوق، زیرا خالق کسى است که با صورتش در مخلوق ظاهر شود.

پس آنچه که در نظر اوّل به مخلوق نسبت داده مى‏شود آن در حقیقت منسوب به خالق است و هم چنین است در نظر آخرت که هر تعیّن و ماهیّت در نظر فانى مى‏شود و خالق با خالقیّت خویش در آن مى‏ ماند.

وَ الْآخِرَهِ وَ لَهُ الْحُکْمُ‏ در دنیا و آخرت حکم حکم خداست.

وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ‏ به سوى او باز مى‏گردید، یا در نظر بصیرت به سوى او باز مى‏گردید.

زیرا همه چیز در نظر بصیر با وجود، افعال و اوصافش به‏ سوى خدا باز مى‏گردد، بدین معنا که بصیر وجود کلّ را وجود خدا مى‏داند که با صورتش ظاهر گشته، هم چنین افعال و اوصاف همه را متعلّق به او مى‏داند.

 

 

آیات ۷۱- ۷۷

[سوره القصص (۲۸): آیات ۷۱ تا ۷۷]

قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَیْکُمُ اللَّیْلَ سَرْمَداً إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَهِ مَنْ إِلهٌ غَیْرُ اللَّهِ یَأْتِیکُمْ بِضِیاءٍ أَ فَلا تَسْمَعُونَ (۷۱) قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَیْکُمُ النَّهارَ سَرْمَداً إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَهِ مَنْ إِلهٌ غَیْرُ اللَّهِ یَأْتِیکُمْ بِلَیْلٍ تَسْکُنُونَ فِیهِ أَ فَلا تُبْصِرُونَ (۷۲) وَ مِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ لِتَسْکُنُوا فِیهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (۷۳) وَ یَوْمَ یُنادِیهِمْ فَیَقُولُ أَیْنَ شُرَکائِیَ الَّذِینَ کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ (۷۴) وَ نَزَعْنا مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ شَهِیداً فَقُلْنا هاتُوا بُرْهانَکُمْ فَعَلِمُوا أَنَّ الْحَقَّ لِلَّهِ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَفْتَرُونَ (۷۵)

إِنَّ قارُونَ کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسى‏ فَبَغى‏ عَلَیْهِمْ وَ آتَیْناهُ مِنَ الْکُنُوزِ ما إِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَهِ أُولِی الْقُوَّهِ إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ (۷۶) وَ ابْتَغِ فِیما آتاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَهَ وَ لا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیا وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ (۷۷)

 

ترجمه‏

(۲۸/ ۷۷- ۷۱)

بگو بیندیشید اگر خداوند شب را بر شما تا روز قیامت پاینده گرداند، چه خدایى جز خداوند براى شما روشنایى [به میان‏] مى‏آورد، آیا نمى‏ شنوید؟

بگو بیندیشید اگر خداوند روز را بر شما تا روز قیامت پاینده گرداند، چه خدایى جز خداوند براى شما شب را [به میان‏] مى‏ آورد که در آن مى ‏آرامید، آیا نمى نگرید؟.

و از رحمت او [این است که‏] براى شما شب و روز آفریده است تا در آن بیارامید و از فضل او روزى خویش بجویید باشد که سپاس بگزارید.

و روزى که به ایشان ندا در داده و فرماید: پس همتایان من که شما گمان مى‏بردید، کجا هستند؟.

و از هر امّتى گواهى جدا کنیم و گوییم برهانتان را بیاورید، آنگاه دانند که حقّ از آن خداوند است و بر ساخته‏ شان نابود گردد.

قارون از قوم موسى بود و بر آنان شورید و ما به او گنجینه‏هایى بخشیده بودیم که کلیدهاى آن بر گروهى نیرومند هم سنگین مى‏آمد، چنین بود که قومش به او گفتند: شادى مکن بى‏گمان خداوند شادى‏زدگان را دوست ندارد.

و در آنچه خداوند بر تو بخشیده است سراى آخرت را بجوى و [در عین حال‏] بهره‏ات را از دنیا هم فراموش مکن، و از آنجا که خداوند بر تو نیکى کرده است، نیکى کن، در این سرزمین فتنه و فساد مجوى که خداوند تبهکاران را دوست ندارد.

 

تفسیر

قُلْ أَ رَأَیْتُمْ‏ در سوره‏ى انعام بیان این کلمه در تفسیر قول خداى تعالى: قُلْ أَ رَأَیْتَکُمْ إِنْ أَتاکُمْ عَذابُ اللَّهِ‏ گذشت.

إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَیْکُمُ اللَّیْلَ سَرْمَداً إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَهِ مَنْ إِلهٌ غَیْرُ اللَّهِ یَأْتِیکُمْ بِضِیاءٍ اگر خدا شب را بر شما تاروز قیامت همیشگى و طولانى گرداند چه خدایى جز اللّه براى شما روز خواهد آورد.

چون مقصود از روز روشنایى است که با آن مى‏بینند و زندگى مى‏کنند، لذا به جاى روز [نهار] ضیا و روشنایى آورد.

أَ فَلا تَسْمَعُونَ‏ آیا این مسئله را در جان نمى‏شنوید؟ چون ضیا و روشنایى خودش مطلوب و نافع است و طلب مکاسب و معایش به سبب انتفاع و بهره‏مندى از نور و ضیاست براى لفظ [ضیاء] وصف نیاورد.

همان طور که براى لفظ [لیل‏] وصف آورد.

قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَیْکُمُ النَّهارَ سَرْمَداً إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَهِ مَنْ إِلهٌ غَیْرُ اللَّهِ یَأْتِیکُمْ بِلَیْلٍ تَسْکُنُونَ فِیهِ أَ فَلا تُبْصِرُونَ‏ بگو حال بیندیشید که اگر خدا روز را تا قیامت همیشگى قرار مى‏داد، چه خدایى جز اللّه براى شما شب را به میان مى‏آورد تا در آن موقع بیارامید.

آیا به این امر نمى‏نگرید؟ علّت این که در این آیه دیدن و در آیه قبل شنیدن را آورد از این رو است مناسب عنوان شب شنیدن است، نه دیدن.

لذا آنجا أَ فَلا تَسْمَعُونَ‏ آورد از باب توبیخ یا تقریر شنیدن آنان بر خلاف فقره‏ى دوّم که عنوان در آن روز است، مناسب آن دیدن است و نیز چون شنیدن اشاره به مقام تقلید و دیدن اشاره به مقام تحقیق است.

چنانچه خداى تعالى فرموده: إِنَّ فِی ذلِکَ لَذِکْرى‏ لِمَنْ کانَ‏ لَهُ قَلْبٌ‏ بصیرت قلبى موجود نمى‏شد، پس شکر نعمت‏هایى را بکنید که در اختلاف (از پى هم آمدن) شب و روز مندرج است، شکرگزار خود نعمت باشید که عبارت نعمت باشید که عبارت از شب و روز است.

وَ مِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ لِتَسْکُنُوا فِیهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ وَ یَوْمَ یُنادِیهِمْ فَیَقُولُ أَیْنَ شُرَکائِیَ الَّذِینَ کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ‏ چون مقصود از این آیه کنایه از امّت و شرک آوردن آنان بر ولایت است و اصل دین و توحید ولایت، اصل الحاد (کفر) و شرک، کفر و شرک آوردن به ولایت است … لذا آن را با الفاظ خودش و غیر الفاظ خودش تکرار کرد.

وَ نَزَعْنا مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ شَهِیداً و چون مقصود کنایه از امّت است این آیه را به گروههاى امّت محمّد صلى اللّه علیه و آله و به امامشان تفسیر کرده‏اند که آن امام از آل محمّد صلى اللّه علیه و آله است و او شاهد بر آنانست.

فَقُلْنا هاتُوا بُرْهانَکُمْ‏ اى امّت‏هایى که بر ولایت امامتان مشرک و به آن کافر هستید برهانتان را بیاورید یعنى برهان بر شرک آوردنتان را بیاورید.

فَعَلِمُوا أَنَّ الْحَقَّ لِلَّهِ‏ پس دانستند که حقّ از آن خداست در مظاهرش یعنى کسانى که علیه کافران گواهند.

وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَفْتَرُونَ‏ آنچه که به دروغ و افترا یافتند همه نابود گردد، مانند امام‏هاى باطلشان و ماضى‏ آوردن افعال مذکور براى اشاره به تحقّق و وقوع آن افعال است.

إِنَّ قارُونَ کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسى‏ جمله مستأنفه و جواب سؤالى است از ما قبلش از جهت کنایه بودن آن ناشى شده است، گویا که گفته شده: آیا ایمان آنان به محمّد صلى اللّه علیه و آله پس از انکار على علیه السّلام فایده‏اى به حال آنان دارد پس خداى تعالى فرمود سرکشى و ظلم آنان نسبت به على علیه السّلام موجب از بین رفتن ایمانشان و آنچه که در زمان ایمانشان عمل کرده ‏اند مى ‏باشد، چون قارون هم از قوم موسى علیه السّلام بود.

فَبَغى‏ عَلَیْهِمْ‏ قارون به موسى و قومش ظلم کرد و به سبب ظلمش زمین او را فروبرد و قوم موسى بودنش نفعى به حال او نداشت.

وَ آتَیْناهُ مِنَ الْکُنُوزِ ما إِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَهِ أُولِی الْقُوَّهِ لفظ (مفاتح) جمع (مفتح) با کسره به معناى مفتاح و کلید است، یا جمع (مفتح) مانند مخزن به معناى خزانه و گنج است یعنى ما به او بسى کنز (گنج فارسى) بخشیده بودیم.

که حمل کلیدهاى گنج‏ها حتّى اشخاص نیرومند و قوى را خسته مى‏کرد، (ناء بالحمل) بار را برداشت در حالى که سنگین بود و (ناء به الحمل) بار بر او سنگین آمد.

بِالْعُصْبَهِ با ضمّه از مردان و اسبان و پرندگان از ده تا چهل عدد است.

و بعضى گفته‏ اند: ده تا پانزده است و برخى آن را چهل مرد دانسته ‏اند و بعضى بین سه تا ده گفته ‏اند.

و بعضى گفته‏ اند: به معناى جماعت است و نسبت به تعیین عدد مطلق است‏[۶].

إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ‏ این عبارت طرف‏ فَبَغى‏ عَلَیْهِمْ وَ آتَیْناهُ‏ است.

یعنى چنین بود که حتّى قومش به او گفتند: شادى مکن (مغرور مباش) این نیز کنایه از امّت و خوشگذرانى ‏هاى آنان است و کسانى که به آنچه که خدا داده است مغرور و خوشحالند و خلفاى خدا را ردّ مى‏کنند گمان مى‏کنند نعمتى که خدا به آنان داده است از جهت استحقاقشان بوده بدون آن که گمان نابودى آن را داشته باشند.

إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ وَ ابْتَغِ فِیما آتاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَهَ که خدا شادى‏زدگان را دوست ندارد.

و در آنچه که خدا داده سراى آخرت را طلب کن، بدین گونه که بر مستحقّین انفاق کن و در سایر مصارف برّ و نیکى مصرف کن.

وَ لا تَنْسَ نَصِیبَکَ‏ بهره‏ى اخروى را فراموش نکن.

مِنَ الدُّنْیا از چیزى که خداوند در دنیا به تو داده، یا از متاع‏هاى دنیا مانند اموال، قوا، مدارک، سلامتى، صحّت، فراغت، جوانى و غیر این‏ها، بدین گونه که از همه‏ى این‏ها آن را بگیرى که براى آخرت باید گرفته شود.

یا مقصود این است که سهم خودت را که تو در دنیا به آن‏ احتیاج دارى فراموش نکن، یعنى آن طور نباشد که خداوند هر چه به تو بخشیده است همه را انفاق کنى.

که بنا بر معناى اوّل تأکید خداى تعالى‏ وَ ابْتَغِ … مى‏شود و بنا بر معناى دوّم تأسیس است و امر به حدّ وسط بین اسراف و امساک است.

وَ أَحْسِنْ‏ به بندگان یا در اعمال خویش نیکى کن، یا به شکرانه نعمت، احسان و نیکى کن و در چیزى صرف کن که براى آن خلق شده است یا مقصود این است که خوب باش.

کَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ‏ چنانچه خداوند به تو احسان کرده و نعمتش را فراوان کرده است.

وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ‏ و در زمین فتنه و فساد مکن. که خدا تبهکاران را دوست ندارد.

از امام صادق علیه السّلام روایت شده است: فساد ظاهر ناشى از فساد باطن است و هر کس باطن خویش را اصلاح نماید خداوند ظاهر و آشکار او را اصلاح خواهد کرد، هر کس در سرّ و خفا خیانت کند خداوند ستر و پوشش او را در ظاهر و آشکار از بین مى‏برد. و بزرگترین فسادها آن است که بنده به غفلت از خدا راضى باشد، این فساد از طول آرزو، حرص، آز و تکبّر پدید مى‏آید، چنانچه خداى تعالى در داستان قارون در قول خداى تعالى: وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ‏ خبر داده است‏[۷].

و خصلت‏هاى مذکور از ساخته‏ هاى قارون و اعتقادات او بود، که همه ناشى از حبّ دنیا و جمع آن، پیروى نفس و هواى آن و بر پا داشتن شهوت‏هاى نفس و دوست داشتن حمد و ستایش و موافقت شیطان و پیروى از گامهاى آن مى باشد.

و همه‏ى این‏ها در غفلت از خدا و فراموش کردن منّت و نعمت او جمع شده است.

مقصود از نقل این خبر تنبیه خود و جمیع برادرانم مى‏باشد، که براى ما کم اتّفاق مى‏افتد که از غفلت جدا شویم و آن اصل هر فساد و منبع هر شرّ است خداوند ما و جمیع مؤمنین را موفق به ذکر خدا نماید و در عدم غفلت از خدا موفّق بدارد.

قالَ‏ قارون از قبول گفته‏ى قومش استنکاف نمود و با خودپسندى گفت:

إِنَّما أُوتِیتُهُ عَلى‏ عِلْمٍ عِنْدِی‏ این چیزهایى که خداوند به من داده طبق علم و کمالى است که نزد من و مخصوص خودم مى‏ باشد، پس چرا خوشحال نباشم و من بر کسى که این کمال را ندارد بذل و بخشش مى ‏کنم.

یا معناى آیه این است: این چیزها به من داده شده در حالى که من مشتمل بر علم از ناحیه‏ى خود و مخصوص به خود مى‏باشم و آن علم به وجوه مکاسب و تحصیل سودهاست، یا در حالى که من مشتمل بر علم مخصوص هستم که آن علم کیمیاست چنانچه بعضى گفته‏ اند.

و برخى گفته‏اند: موسى علیه السّلام به قارون مقدارى از علم کیمیا آموخت و به فرزندش و یوشع علیه السّلام نیز مقدارى آموخت، پس قارون آن دو را فریب داد و هر چه که موسى علیه السّلام به آن دو یاد داده بود از آنان آموخت.

أَ وَ لَمْ یَعْلَمْ‏ کنایه از امّت و خوشگذرانى آنان و اعتمادشان بر حیات دنیا و متاع آن است، یعنى آیا قارون نمى‏داند که حیات و وجودش در اختیار او نیست تا چه رسد به اعراض دنیوى که هیچ نسبتى بین او و آنان نیست؟! مگر محض اعتبار که عرف یا شرع آن را اعتبار مى ‏کنند.

أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَکَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّهً وَ أَکْثَرُ جَمْعاً آیا نمى‏داند که خداوند قبل از او کسانى را هلاک کرده است که داراى قوّت و قدرت بیشترى بوده و بیشتر از او مال و اولاد و قوا و خدم و حشم جمع مى‏کرده ‏اند.

وَ لا یُسْئَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ‏ و لکن مجرمین از گناهانشان یعنى وقتى خداوند بخواهد بنده‏اى به سبب سوء استحقاقش گناه بکند او را کور مى‏کند و زشتى گناه و سوء عاقبتش را نمى‏بیند، پس او را در گناه واقع مى ‏سازد، پس از سبب گناهش سؤال نمى‏ شود.

زیرا خداوند گناه را به علت سوء استحقاق خود او واقع ساخته است و این سوء استعداد را خود شخص نمى ‏داند.

یا معناى آیه این است که از گناهان مجرمین سؤال نمى‏شود تا از گناهان عذر آورند و مانند خداى تعالى: فَیَوْمَئِذٍ لا یُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَانٌ‏ یا معناى آیه این است که مجرمین‏ گذشته نسبت به گناهان حاضرین مورد سؤال قرار نمى‏ گیرند، چنانچه بعضى گفته ‏اند.

چون اعراض دنیوى براى صاحبان نفوس و هواهاى نفوس موجب استکبار و خودپسندى و تحقیر بندگان است لذا قارون که مبتلا به هواهاى نفس بود خودپسند شد و بر دیگران تکبّر ورزید.

فَخَرَجَ عَلى‏ قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ‏ بعضى گفته ‏اند: سوار بر استرى دو رنگ و تیزرو شده بود که بر آن گیسوان بود و زینى از طلا داشت و با قارون چهار هزار نفر بر همین منوال و بر همین شکل بودند.

قالَ الَّذِینَ یُرِیدُونَ الْحَیاهَ الدُّنْیا یا لَیْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِیَ قارُونُ‏ آنان که حیات دنیا را مى‏خواستند گفتند: اى کاش به ما هم مثل قارون داده مى‏شد، چنانچه این درخواست عادت اهل دنیا در هر زمان است.

إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ‏ مى‏ گفتند: قارون داراى حظّ بزرگى است، چون آنچه که قارون داشت در نظر آنان از بزرگترین نعمت‏ها بود، چه غفلت داشتند از این که این نعمت‏ها زوال و عقاب به دنبال دارد و موجب محروم شدن از چیزى است که خداوند براى بندگانش در آخرت مهیّا کرده است.

وَ قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ‏ و آنان که علم به دنیا و اعراض و آفات آن و علم به آخرت و عقاب و ثواب و درجات آن داده شده گفتند: وَیْلَکُمْ ثَوابُ اللَّهِ‏ واى بر شما ثواب خدا در دنیا به این است که با مناجات کردن با خدا لذّت حاصل شود، از مشغول شدن به خستگى‏ هاى دنیا و حرص و آرزوهاى آن فراغت حاصل گردد و ثواب خدا در آخرت به چیزهایى است که براى بندگانش مهیّا کرده است.

خَیْرٌ ثواب خدا در دنیا و آخرت بهتر است از زینت دنیا که بر قارون مى ‏بینید، چه زینت دنیا در معرض زوال است و صاحب آن محلّ آفات و بلاها و ناخوشایندها و غم‏هاست.

لِمَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً و بهتر بودن ثواب خدا براى کسى است که ایمان بیاورد به وسیله‏ى توبه و بیعت به دست خلفاى الهى به صورت ایمان عامّ، یا ایمان خاصّ با بیعت خاصّ ولوى که منجر به عمل صالح گردد.

وَ لا یُلَقَّاها این موعظه، یا این کلمه را تلقّى نمى‏کنند إِلَّا الصَّابِرُونَ‏ مگر صبرکنندگان از دنیا و آرزوهایش، که گرفتار دنیا و آرزوهایش نسبت به نصایح و مواعظ اخروى گوشش کر مى‏ شود.

فَخَسَفْنا به سبب بدى عمل او و بدى خودپسندى خودش و خانه‏اش را به زمین فروبردم.

بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ‏.

روایت شده که موسى علیه السّلام با برادرش هارون و فرزندانش با قارون مباهله کرد و در نتیجه قارون و خانواده و مال او و کسانى از قومش که او را یارى کردند، همه را زمین فروبرد[۸].

و بعضى گفته ‏اند: قارون زن زناکارى از بنى اسرائیل را فرا خواند و به او گفت: من دو هزار (سکّه) به تو مى‏دهم به شرط این که فردا هر وقت بنى اسرائیل نزد من جمع شدند بیایى و بگویى موسى با من رابطه داشته است.

و به آن زن دو کیسه پول داد که مهرش روى پولها بود، وقتى آن زن به خانه‏ اش برگشت پشیمان شد و گفت: دیگر کارى نمانده جز آن که بر نبىّ خدا افترا ببندم؟! پس صبح که شد آمد و دو کیسه پول را هم با خودش آورد و در میان بنى اسرائیل ایستاد و آنچه را که قارون به او گفته بود به مردم گفت.

و گفت: پناه به خدا مى‏ برم از این که به نبىّ خدا افترا بندم، این درهم‏هاى قارون است که مهر خودش روى آنهاست، پس موسى علیه السّلام غضبناک شد و بر او نفرین کرد، پس قارون و خانه‏ اش را زمین فروبرد.

بعضى گفته ‏اند: قارون از کسانى بود که موسى علیه السّلام او را دوست مى‏ داشت، قارون با قوم در صحراى تیه تورات مى‏ خواند، صداى قارون بهتر از دیگران بود، چون گم شدن در صحرا بر قوم طولانى شد و داخل در توبه و گریه شدند قارون از دخول در توبه با آنان خوددارى کرد.

پس موسى علیه السّلام نزد او آمد و گفت: اى قارون قوم تو در حال توبه هستند و تو در اینجا نشسته ‏اى؟! با آنان داخل توبه شو وگرنه بر تو عذاب نازل مى‏شود.

ولى قارون اهمیّت نداد و سخنان موسى علیه السّلام را سبک شمرد، موسى علیه السّلام از نزد او ناراحت و اندوهناک خارج شد، در آستانه‏ى‏ قصر او نشست.

قارون دستور داد بر سر او خاکستر مخلوط با آب بریزند و چنین کردن، پس موسى علیه السّلام به شدت غضبناک شد و در شانه‏ى موسى علیه السّلام موهایى بود که هر وقت غضبناک مى‏شد آن موها از لباسش بیرون مى‏زد و قطرات خون از آن بیرون مى‏آمد.

پس موسى علیه السّلام گفت: پروردگارا اگر به خاطر من غضب نکنى من نبىّ تو نیستم، پس خداى تعالى به او وحى کرد به زمین امر کردم از تو اطاعت کند، پس هر چه که مى‏خواهى به زمین امر کن و قارون قبلا دستور داده بود که در قصر بسته شود.

پس موسى علیه السّلام آمد و اشاره به درها کرد و درها باز شد و موسى علیه السّلام بر قارون وارد شد، وقتى قارون به موسى علیه السّلام نگاه کرد فهمید که او عذاب آورده، پس گفت: اى موسى از تو درخواست مى‏کنم به قرابت و خویشاوندى که بین من و توست.

موسى علیه السّلام به او گفت: اى پسر لاوى زیادتر حرف نزن، اى زمین او را با قصر و خزاین فرو ببر، این سخنانى بود که موسى علیه السّلام به قارون گفت روزى که خداى تعالى قارون را هلاک کرد.

ولى خداى تعالى موسى علیه السّلام را به خاطر سخنانى که به قارون گفته بود سرزنش کرد، وقتى موسى علیه السّلام دانست که خداى تعالى او را به خاطر کارى که کرده (حرفى که زده) سرزنش مى‏کند گفت:

پروردگارا قارون مرا به غیر تو قسم داد و فرا خواند و اگر به تو قسم مى‏داد اجابت مى‏کردم، پس خداى تعالى فرمود: اى فرزند لاوى‏ زیادتر حرف نزن.

موسى علیه السّلام گفت: اگر مى ‏دانستم که رضاى تو در این بود که من این عمل را انجام ندهم انجام نمى‏ دادم و خواهش قارون را اجابت مى‏ کردم.

پس خداى تعالى فرمود: به عزّت و جلال و وجود و مجد و عظمت و به علوّ و بلندى مقامم قسم اگر قارون همان طور که از تو خواهش کرد و دعا نمود از من خواهش مى‏کرد اجابتش مى‏ کردم، لیکن وقتى او از درخواست و خواهش نمود امر او را به تو واگذار نمودم‏[۹].

از امام باقر علیه السّلام آمده است: وقتى قوم یونس او را آزار دادند … تا آنجا که فرمود: خودش را به دریا انداخت و ماهى او را فروبرد، دریاهاى هفت‏گانه را طواف نمود تا به دریاى جوشان و خروشان رسید که در آنجا قارون معذّب بود، پس قارون در آنجا صدایى شنید و علّت صدا را از ملایکه پرسید.

ملایکه به او خبر داد که او یونس علیه السّلام است و خداوند او را در شکم ماهى زندانى کرده است، قارون گفت آیا اجازه مى‏دهى من با او سخن بگویم؟ ملایکه اجازه داد، پس قارون از یونس علیه السّلام حال موسى علیه السّلام را پرسید که یونس علیه السّلام خبر داد موسى علیه السّلام فوت کرد سپس از هارون پرسید یونس علیه السّلام گفت: او هم مرده است، قارون گریه کرد و بى تابى شدیدى نمود و از خواهر هارون کلثوم که نامزدش بود سؤال کرد.

یونس علیه السّلام به او خبر داد که او هم مرده است، قارون گریه کرد و بى‏تابى شدیدى نمود، امام باقر فرمود: خداوند به ملایکه موکّل او وحى کرد که عذاب را بقیّه ایّام دنیا از او بردارد، زیرا قارون بر فامیل و خویشان رقیق القلب بود و همین رقّت موجب نجات او شد.

فَما کانَ لَهُ مِنْ فِئَهٍ یَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ ما کانَ مِنَ المُنْتَصِرِینَ‏ نه گروهى داشت که او را یارى کنند و از عذاب خدا برهانند و از جانب خدا نیز هیچ یارى نشد.

پس اى امّت محمّد صلى اللّه علیه و آله از ظلم و تجاوز بر کسى که خداوند او را براى بندگان امام نصب کرده بپرهیزید، از استکبار و تکبّر و فخرفروشى به‏وسیله مال و جاهى که خداوند آن را به شما داده است بر حذر باشید، از فخر فروختن به زینت و لباس فاخر بر حذر باشید.

و در خبرى آمده است: نهى شده است که مرد در راه رفتن تکبّر نماید، هر کس لباس بپوشد و در آن لباس تکبّر ورزد خداوند او را به قعر جهنّم فرومى‏برد و همنشین قارون مى‏شود، زیرا او اوّل کسى است که تکبّر کرد و خداوند او و خانه‏اش را به زمین فروبرد.

وَ أَصْبَحَ الَّذِینَ تَمَنَّوْا مَکانَهُ بِالْأَمْسِ یَقُولُونَ وَیْکَأَنَ‏ آنان که دیروز آرزو مى‏کردند مانند قارون باشند بعد از عذاب و فرو رفتن قارون به زمین مى‏گویند: اى واى که عجب است، گویا که‏ باید خدا روزى را گسترش دهد و زیاد کند.

و لفظ (وى) کلمه‏ى تعجّب است، مانند (ویک) و نیز به معناى ویل و واى استعمال مى‏ شود، بر کانَ‏ داخل مى‏ شود به صورت مخفّف و مشدّد.

پس در این آیه محتمل است لفظ (ویکأن) مرکب از (وى) و (کأن) و ممکن است مرکّب از (ویک) و (/ ان) به معناى تعجّب باشد و ممکن است مرکّب از (وى) و (کاف خطاب) و (ان) یا مرکّب باشد از (ویک) مخفّف (ویلک) و (ان) و اگر لفظ (ان) منفصل و جدا باشد باید قبل از آن مانند (اعلم) در تقدیر گرفت تا عامل (ان) باشد.

اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ یَقْدِرُ وسعت دادن روزى و تقدیر آن به مشیّت و خواست بندگان نیست چنانچه قارون مى‏گفت، نیز از باب خوارى یا کرامت از جانب خدا هم نیست.

لَوْ لا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَیْنا اگر نبود منّت خدا بر ما، ما را نیز زمین فرومى‏برد ولى خدا منّت بر ما گذاشت و به ما، مانند قارون مال دنیا عطا نکرد چنانچه ما آن را آرزو مى‏ کردیم.

لَخَسَفَ بِنا وَیْکَأَنَّهُ لا یُفْلِحُ الْکافِرُونَ‏ کافرین مانند قارون رستگار نمى‏شوند.

تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَهُ جواب سؤالى است که از جمله‏ى سابق ناشى مى‏ شود، گویا که گفته شده: چه کسى از عذاب نجات پیدا مى ‏کند و چه کسى داخل بهشت مى‏ شود؟

پس فرمود: آن دار آخرت است‏ نَجْعَلُها مقر و جایگاه‏ کسانى قرار مى ‏دهیم که‏ لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ‏ طالب علوّ در زمین نباشند، چون کسى که در زمین علوّ و برترى جوید، منازع و معارض من است و منازع من به خانه‏ى من داخل نمى ‏شود.

وَ لا فَساداً و طالب فساد نباشد که شخص مفسد، بندگان و خلق مرا اذیت مى ‏کند.

وَ الْعاقِبَهُ عاقبت و سر انجام نیک‏ لِلْمُتَّقِینَ‏ از آن پرهیزکاران است.

یعنى کسانى که نسبت به علوّ و فساد متّقى باشد، یا کسى که عادتش تقوى و پرهیز کردن از جمیع چیزهایى است که باید از آنها پرهیز شود.

مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها جواب سؤال دیگرى است، گویا که گفته شده: چگونه است حال کسى که عمل خوب انجام دهد ولى از متّقین نباشد؟

و چگونه است حال کسى که عمل بد انجام دهد ولى نسبت به علوّ و فساد پرهیزکار باشد؟ که مى ‏فرماید: هر که نیکى ورزد خیر آن به خود او برمى‏ گردد.

وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَهِ فَلا یُجْزَى الَّذِینَ عَمِلُوا السَّیِّئاتِ إِلَّا ما کانُوا یَعْمَلُونَ‏ و کسى که عمل بد انجام دهد جزاى او خود عمل بد اوست بنا بر تجسّم اعمال، یا جزاى عمل او به او داده مى‏شود.

 

آیات ۷۸- ۸۸

[سوره القصص (۲۸): آیات ۷۸ تا ۸۸]

قالَ إِنَّما أُوتِیتُهُ عَلى‏ عِلْمٍ عِنْدِی أَ وَ لَمْ یَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَکَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّهً وَ أَکْثَرُ جَمْعاً وَ لا یُسْئَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ (۷۸) فَخَرَجَ عَلى‏ قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ قالَ الَّذِینَ یُرِیدُونَ الْحَیاهَ الدُّنْیا یا لَیْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِیَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ (۷۹) وَ قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوابُ اللَّهِ خَیْرٌ لِمَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ لا یُلَقَّاها إِلاَّ الصَّابِرُونَ (۸۰) فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ فَما کانَ لَهُ مِنْ فِئَهٍ یَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ ما کانَ مِنَ المُنْتَصِرِینَ (۸۱) وَ أَصْبَحَ الَّذِینَ تَمَنَّوْا مَکانَهُ بِالْأَمْسِ یَقُولُونَ وَیْکَأَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ یَقْدِرُ لَوْ لا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَیْنا لَخَسَفَ بِنا وَیْکَأَنَّهُ لا یُفْلِحُ الْکافِرُونَ (۸۲)

تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَهُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ (۸۳) مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَهِ فَلا یُجْزَى الَّذِینَ عَمِلُوا السَّیِّئاتِ إِلاَّ ما کانُوا یَعْمَلُونَ (۸۴) إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لَرادُّکَ إِلى‏ مَعادٍ قُلْ رَبِّی أَعْلَمُ مَنْ جاءَ بِالْهُدى‏ وَ مَنْ هُوَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ (۸۵) وَ ما کُنْتَ تَرْجُوا أَنْ یُلْقى‏ إِلَیْکَ الْکِتابُ إِلاَّ رَحْمَهً مِنْ رَبِّکَ فَلا تَکُونَنَّ ظَهِیراً لِلْکافِرِینَ (۸۶) وَ لا یَصُدُّنَّکَ عَنْ آیاتِ اللَّهِ بَعْدَ إِذْ أُنْزِلَتْ إِلَیْکَ وَ ادْعُ إِلى‏ رَبِّکَ وَ لا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکِینَ (۸۷)

وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (۸۸)

 

ترجمه‏

(۲۸/ ۸۸- ۷۸)

گفت: همانا به خاطر علمى که دارم این‏ها را به من داده‏اند، آیا نمى‏دانست که خداوند پیش از او از میان نسلها [یى که بودند] کسانى را که از او نیرومندتر و مال‏اندوزتر بودند، نابود کرده است، گناهکاران را از گناهشان نپرسند.

آنگاه [قارون‏] با تجمّلش در میان قومش آشکار شد، و کسانى که خواهان زندگانى دنیا بودند گفتند: اى کاش ما نیز مانند آنچه به قارون داده شده است داشتیم، چرا که او داراى بهره [و مال منال‏] کلانى است.

و دانش‏یافتگان گفتند: واى بر شما، ثواب الهى براى کسى که ایمان آورد و نیکوکارى کند بهتر است، جز شکیبایان آن را فرا نگیرند.

آنگاه او و خانه‏اش را به زمین فروبردیم، کس و کارى نداشت که در برابر خداوند یاریش دهند و از نصرت‏یافتگان نبود.

و بامدادان کسانى که دیروز مقام او را آرزو مى‏کردند و مى‏گفتند: وه که خداوند روزى را بر هر کسى از بندگانش که بخواهد گشاده مى‏دارد و [بر هر کس که بخواهد] تنگ مى‏گیرد، اگر خداوند بر ما منّت ننهاده [و نعمت نداده‏] بود، ما را نیز فرومى‏برد، وه که کافران رستگار نمى‏شوند.

این سراى آخرت را براى کسانى که در روى زمین نمى‏خواهند سرکشى و تبهکارى کنند، مقرّر داشته‏ایم، سر انجام نیک از آن پرهیزگاران است.

هر کس که نیکى پیش آرد، او را [پاداشى‏] بهتر از آن است، و هر کس بدى پیش آورد، بداند که کسانى که کارهاى ناروا انجام مى‏دهند جز همانند آنچه کرده‏اند کیفر نیابند.

بى‏گمان کسى که [احکام‏] قرآن را بر تو واجب کرد، باز گرداننده‏ى تو به بازگشتگاه [تو] است، بگو پروردگارم بهتر مى‏داند که چه کسى هدایت پیش آورده است، چه کسى در گمراهى آشکار است؟

و امید نداشتى که کتاب آسمانى بر تو فرود آید، [این نبود] مگر رحمتى از جانب پروردگارت، پس پشتیبان کافران مباش.

و تو رااز آیات الهى پس از آن که بر تو نازل گردیده است باز ندارند، و به سوى پروردگارت بخوان و از مشرکان مباش.

و در جنب خداوند خدایى دیگر مخوان، خدایى جز او نیست، همه چیز فناپذیر است، مگر ذات او، حکم او راست و به سوى او بازگردانده مى‏شوید.

 

تفسیر

إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ‏ کسى که قرآن را بر تو معین یا واجب کرد یا عمل به آنچه را که در قران است از اعمال و اخلاق بر تو سنّت نمود.

لَرادُّکَ إِلى‏ مَعادٍ تو را به مکّه باز مى‏گرداند، چه معاد عبارت از محلّى است که قبلا در آنجا بوده‏اى و سپس از آنجا خارج شده‏اى و مى‏خواهى دوباره به آنجا برگردى.

بدان که قرآن نام مقام جمع است، چون مصدر کتاب محمّد صلى اللّه علیه و آله مقام جمع است که عبارت از مقام مشیّت است و آن مقام جمع مطلق و برزخ بین وجوب و امکان و محلّ جمع دو دریاى وجوب و امکان است خداى تعالى آن را قرآن نامید.

و فرض قرآن بر محمّد صلى اللّه علیه و آله عبارت است از رساندن او به آن مقام که احدى از انبیا علیهم السّلام به آن مقام نرسیده است، چون مبدأ نزول محمّد صلى اللّه علیه و آله این مقام است بر این مقام صدق مى‏کند که آن معاد محمّد صلى اللّه علیه و آله است، چون محمّد صلى اللّه علیه و آله محیط به همه است، او داراى مقامى در دنیا، مقامى در نفوس بندگان است پس وقتى از دنیا خارج مى‏شود صحیح است آنگاه که به دنیا برمى‏گردد گفته شود دنیا معاد محمّد صلى اللّه علیه و آله است.

و هم چنین نفوس بندگان معاد اوست.

پس صحیح است آیه تفسیر شود بر این که کسى که عمل به قرآن را بر تو واجب کرده تو را به مکّه باز مى‏گرداند، صحیح است تفسیر شود بر این که کسى که تعیین کرده و مقام جمع را بر تو اثبات نموده تو را به آن مقام یا به دنیا یا به نفوس بندگان هنگام احتضار یا هنگام حسابشان برمى‏ گرداند.

چنانچه در اخبار و اقوال به این معانى اشاره شده است و از امام سجّاد علیه السّلام آمده است که فرمود: نبىّ شما صلى اللّه علیه و آله و امیر المؤمنین علیه السّلام به سوى شما باز مى‏گردند[۱۰].

قُلْ رَبِّی أَعْلَمُ مَنْ جاءَ بِالْهُدى‏ بگو پروردگارم بهتر مى‏داند که چه کسى هدایت پیش آورده است چیزى که با آن به بهشت و نعمتهاى آن راه یافته مى‏شود، یا کارهاى نیک و اعمال حسنه که با آنها به خدا و قرب او راه یافته مى‏شود.

یا مقصود کسى است که با وصف اهتداى به دین و راه یافتن به آن آمده است.

و این آیه جواب ادّعایى است که ذکر مى‏شد، چه کفّار بیشتر اوقات محمّد صلى اللّه علیه و آله را به گمراهى نسبت مى‏دادند، یا جواب سؤالى است که از قول خدا: مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها … تا آخر ناشى شده است، گویا که گفته شده: چه کسى کار نیک مى‏کند؟ و چه‏ کسى کار بد مى‏کند؟

وَ مَنْ هُوَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ‏ اختلاف بین دو فقره‏ى آیه براى ایهام و اشاره به این مطلب است که ضالّ و گمراه در جهنّم نفسش ایستاده است، ولى هدایت یافته از دار شرکش به سوى پروردگارش هجرت‏کننده است.

وَ ما کُنْتَ تَرْجُوا أَنْ یُلْقى‏ إِلَیْکَ الْکِتابُ‏ این جمله عطف به اعتبار معناست، چه مقصود از قول خدا: قُلْ رَبِّی أَعْلَمُ‏ تا آخر دلدارى رسول خدا است.

گویا که گفته است: تو بر هدایت هستى و امید نداشتى که کتاب یعنى نبوّت و قرآن بر تو القا شود.

إِلَّا رَحْمَهً مِنْ رَبِّکَ‏ لفظ رَحْمَهً استثناى مفرّغ در موضوع تعلیل یا منصوب بنزع است که در اصل «الا برحمه من ربک» بوده است، یا استثناى منقطع است و معناى آن این است: به تو کتاب داده شده به جهت رحمت از جانب پروردگارت.

فَلا تَکُونَنَّ ظَهِیراً لِلْکافِرِینَ‏ پس تو پشتیبان کافران مباش، چون کتاب نعمت است و نبوّت نعمت بزرگى است.

پس آن دو را در مسیر دشمنان نعمت‏دهنده به کار نگیر این آیه و ما بعدش خطاب به محمّد صلى اللّه علیه و آله است از باب به تو مى‏گویم تا همسایه بشنود.

وَ لا یَصُدُّنَّکَ عَنْ آیاتِ اللَّهِ بَعْدَ إِذْ أُنْزِلَتْ إِلَیْکَ‏ پس از آن که آیات بر تو نازل شد، کفّار تو را از آیات خدا باز ندارند، یعنى از آیات تکوینى و احکام رسالت و غرایب آخرت باز ندارند تا به آنها عمل نکرده و به کلى فراموش نمایى و از آیات‏ تدوینى بازت ندارند که به آنها عمل نکرده ترک گویى.

وَ ادْعُ إِلى‏ رَبِّکَ‏ پس با قول و گفتار مردم را به سوى پروردگارت بخوان و آیات را متذکّر باش و یاد آورد و با افعال، اخلاق، احوال و پروردگارت را بخوان یعنى به آیات عمل کن.

یا معناى آیه این است که کافران تو را از تبلیغ آیات خدا که درباره‏ى على علیه السّلام نازل شده باز ندارند و به سوى على علیه السّلام مردم را دعوت کن.

وَ لا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکِینَ‏ و از مشرکین به ولایت على علیه السّلام مباش (یعنى اى مردم شما نباشید).

وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ و با خدا اله دیگرى از بت‏ها، ستارگان و هواها نخوان، یا با على علیه السّلام در ولایتش ولىّ دیگرى نخوان و این جمله تأکید قول خداى تعالى: وَ لا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکِینَ‏ است.

لا إِلهَ إِلَّا هُوَ تعلیل دو نهى سابق است زیرا جز او خدایى نیست.

کُلُّ شَیْ‏ءٍ هالِکٌ‏ تعلیل قول خداى تعالى: لا إِلهَ إِلَّا هُوَ است، زیرا هر چیزى نابود شونده است.

إِلَّا وَجْهَهُ‏ جز وجه خدا یا وجه آن شى‏ء، اگر رجوع ضمیر به خدا باشد جائز است که مقصود وجه خدا باشد که با آن توجّه به اشیا پیدا مى‏شود و جائز است مقصود وجه شی‏ء باشد که با آن توجّه به خدا مى‏شود، یعنى هر چیزى هالک و فانى است جز وجه آن شی‏ء که با آن توجه به خدا حاصل مى‏شود، پس اضافه‏ى وجه به خدا با کوچک‏ترین مناسبت است.

بدان که وجه اسم آن چیزى است که با آن توجّه حاصل مى‏شود و اختصاصى به صورت و وجه بدن انسان ندارد و بدان که در هر چیزى لطیفه‏ى غیبى الهى است که آن مقوّم آن چیز است و نگهدارنده و مشخّص ‏کننده‏ى آن و آن فاعلیّت خداى تعالى و قضا و علم اوست.

و آن لطیفه است که او را حفظ و تربیت مى‏کند، او را به کمال مخصوص خود مى‏رساند اگر مانعى از آن منع نکند.

و در شعر فارسى به این لطیفه اشاره کرده است آنجا که گفته:

یکى میل است با هر ذرّه رقّاص‏ کشاند ذرّه را تا مقصد خاص‏
دواند گلخنى را با به گلخن‏ رساند گلشنى را با بگلشن‏

گلشن راز و دیگرى نیز به همین معناى اشاره کرده است آنجا که گفته:

گر ز چاهى عکس ماهى وانمود سر بچه در کرد و آن را مى‏ستود
در حقیقت مادح ماه است او گرچه جهل او بعکس کرد رو
مدح او مه راست نى آن عکس را کفر شد آن چون غلط شد ماجرا

مثنوى مولوى و این لطیفه چیزى است که به وسیله‏ى آن اشیا به غایات و کمالات مخصوص خودشان توجّه پیدا مى ‏کنند و به وسیله‏ى آن‏ انسان به آخرت و به خداى تعالى و به جانشینان او توجّه مى‏ کند، با آن خداى تعالى به اشیا و به انسان توجّه مى‏ کند.

پس آن لطیفه به وجهى وجه اشیا و به وجهى وجه خداست، چون آن لطیفه ولایت تکوینى نام دارد که از آن به ریسمان از جانب خدا تعبیر مى‏شود و آن چیزى است که توجّه تکوینى اشیا به وسیله‏ى آن صورت مى ‏گیرد و از سوى دیگر براى انسان توجّه دیگرى است که آن توجّه تکلیفى است و آن توجه تکلیفى جز با ولایت تکلیفى محقّق نمى ‏شود که از آن به ریسمان از جانب مردم تعبیر مى‏ شود.

زیرا آن حاصل نمى‏ شود مگر به توسّط مظاهر بشرى با بیعت خاصّ ولوى، با آن ایمان داخل در قلب مى‏ شود و نسبت ابوّت و بنوّت و پدرى و فرزندى بین مظهرها و بیعت ‏کنندگانش حاصل مى‏ گردد …

لذا روى این جهات صحیح مى‏ شود تفسیر وجه در آیه به دین، یعنى ولایت تکلیفى، یا آن که با ولایت تکلیفى و با انبیا و اولیا و با هر کسى که مطیع خدا و رسولش باشد حاصل شود.

و در اخبار زیاد وجه اللّه به انبیا و ائمّه علیهم السّلام و به دین خدا و به کسى که خدا و رسولش را مطیع و فرمان‏بر است تفسیر شده است.

حال که این مطلب را دانستى بدان که حدود و تعیّنات اعتباریّات محض است، وجود حقیقى ندارد و وجود و بقا فقط مخصوص آن لطیفه است.

و لذا گفته شده: اعیان ثابت هرگز بویى از وجود نبرده‏اند،آنها باقى هستند بر همان حالتى که بر آن حالت هستند و حالت آنها این است که از ذاتشان وجودى ندارند و وجود بالذّات تنها براى آنها لطیفه است، اعیان ثابت بالعرض موجود هستند.

پس آن اشیا متکثّر جداى از هم عین همان حدود است که وجود ندارند و از ابد تا ازل هالک و غیر موجودند و آن لطیفه از ابد تا ازل موجود است.

پس آنچه که از هر چیز باقى مى‏ماند همان لطیفه است، هلاک شونده و نابود شونده همه‏ى ما سواى آن لطیفه است از حدود و اعتبارات.

لَهُ الْحُکْمُ‏ حکم از آن خداست نه غیر خدا، چون غیر خدا هالک و فانى است.

وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ‏ به سوى خدا باز مى‏گردید، نه به غیر خدا، دو ضمیر مجرور لَهُ‏ و إِلَیْهِ‏ صحیح است که به‏ وَجْهَهُ‏ برگردند، صحیح است که به خدا برگردند، زیرا که آن لطیفه تنها حاکم در اشیا و بر اشیا است، وجود هر چیزى بعد از ملاحظه‏ى فناى جمیع حدودش به آن لطیفه برمى‏گردد.

ترجمه تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، ج‏۱۱، ص: ۲۲۷


[۱] . الصّافى ج ۴ ص ۹۴ و الکافى ج ۱ ص ۳۷۴ ح ۱.

[۲] . الصّافى ج ۴ ص ۹۴ و بصائر الدّرجات ص ۲۳ ح ۱.

[۳] . الصّافى ج ۴ ص ۹۶ و بشاره المصطفى ص ۲۰۲.

[۴] . الصّافى ج ۴ ص ۹۷.

[۵] . تفسیر القمّى ج ۲ ص ۱۴۲.

[۶] . مجمع البیان ج ۸- ۷ ص ۲۶۶

[۷] . الصّافى ج ۴ ص ۱۰۳ و مصباح الشّریعه ص ۱۰۷.

[۸] . تفسیر البیضاوى ج ۲ ص ۲۰۲.

[۹] . تفسیر الصّافى ج ۴ ص ۱۰۵- ۱۰۴.

[۱۰] . الصّافى ج ۴ ص ۱۰۷ و تفسیر القمّى ج ۲ ص ۱۴۷.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
-+=