مطالب برگزیده-تفسیرمجمع البیان

جایگاه آسیه مجمع البیان فی تفسیر القرآن فضل بن حسن طبرسی (متن عربی با ترجمه فارسی) سوره التحریم

 

جایگاه آسیه

 

وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ‏ و خداوند، براى مؤمنان مثلى بزن فرعون زده و آن آسیه دختر مزاحم است گفته شده آسیه چون معاینه کرد معجزه از عصاى موسى و پیروزى او را بر ساحران اسلام آورد. و چون ایمانش براى فرعون ظاهر شد او را نهى کرد. پس آسیه امتناع نمود از خواسته فرعون پس فرعون لعنه اللَّه دست و پاى او را در میان آفتاب با میخ کوبیده سپس فرمان داد سنگ بزرگى بر روى سینه او گذارند. پس هنگامى که اجل و مرگ او نزدیک شد.

قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتاً فِی الْجَنَّهِ گفت پروردگار من براى من خانه ‏اى نزد خودت در بهشت بنا کن. پس خداوند تعالى او را بسوى بهشت بلند نمود و او در بهشت میخورد و مینوشد. (از حسن و ابن کیسان).

و گفته شد: که او دید قصرى را در بهشت از درّ و خدا روح او را از جسدش گرفت. پس آن سنگ بزرگ را بر بدن بى روح او انداختند پس احساس دردى نکرد از شکنجه فرعون.

سلمان گوید: او را در آفتاب شکنجه میدادند و هر گاه از عذاب او منصرف میشدند فرشتگان وى را سایبانى میکردند و او میدید در بهشت قصرى را.

وَ نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ‏ و مرا از فرعون و ستم او نجات بده یعنى از دین و مرام او.

ابن عبّاس گوید: و از آمیزش او نجاتم بده.

 

و روایتى از معاذ بن جبل آمده که گفت رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله بر خدیجه کبرى سلام اللَّه علیها وارد شد در حالى که وى مشغول جان دادن بود. پس فرمود اى خدیجه ناراحتم از آنچه بر تو نازل شده و خداوند در ناراحتى خیر فراوان قرار داده پس هر گاه بر هووهاى خود وارد شدى سلام مرا بر ایشان برسان، گفت: اى رسول خدا آنها کیانند؟ فرمود: مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم و حلیمه یا کلیمه خواهر موسى بن عمران است (و تردید از راوى است) پس خدیجه گفت با کمال سکون و آرامش دل ابلاغ خواهم نمود.

و از ابى موسى از پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله روایت شده که فرمود بسیارى از مردم کامل شدند ولى از زنها کامل نشده مگر چهار نفر آسیه دختر مزاحم (زن فرعون) و مریم دختر عمران و خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمّد صلّى اللَّه علیه و آله.

 

ترجمه تفسیر مجمع البیان، ج‏۲۵ تحریم آیه ۱۱-۱۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
-+=