علت سکونت قوم یهود در مدینه ترجمه مجمع البیان
عیاشى بسند خودش از ابو بصیر از امام صادق نقل کرده است: یهود در کتابهایشان یافته بودند که مکان هجرت محمّد صلى اللَّه علیه و آله پیامبر خدا ما بین- عیر- و أحد- است از اینرو در جستجوى آن مکان بیرون آمدند بکوهى برخورد کردند که بآن- حداد-گفته میشد
پس گفتند: حداد و أحد یکى است از این جهت در نزدیکى آن کوه پراکنده شدند بعضى از آنان- تیما- را اختیار و برخى- فدک- را انتخاب و عدهاى- خیبر- را برگزیدند آنهایى که در تیما ساکن شده بودند پس از مدّتى محبّت دیدار برادرانشان در آنها پیدا شد، عربى که از قبیله- قیس- بود بر آنان گذر کرد شترهاى او را کرایه کردند عرب گفت: من شما را از بین- عیر- و- أحد- عبور میدهم، گفتند:
هر وقت که بآنجا رسیدى ما را مطلع گردن پس هنگامى که بزمین- مدینه رسید عرب گفت: آن عیر و این احد است. از پشت شتر پائین آمدند و گفتند: ما بمنظور خود رسیدیم و حاجتى بشتر تو نداریم هر کجا خواهى برو و نامهاى ببرادرانى که در فدک و خیبر بودند نوشتند که ما آن مکان مورد نظر را یافتیم شما بسوى ما آئید، آنان در جواب نوشتند: ما در مکان خود پا بر جا شده و اموالى براى خود گرد آوردهایم و ما بشما کاملًا نزدیکیم و هنگام ظهور او با سرعت بسوى شما خواهیم آمده اینان در زمین مدینه اموالى بدست آوردند و هنگامى که اموال آنان زیاد شد این جریان به- تبّع- رسید او در مقام جنگ با اینان بر آمد اینها متحصّن شدند، تبّع آنان را محاصره و پس از آن امان داد، آنان وارد بر تبّع شدند، تبّع گفت: من شهرهاى شما را جاى خوشى یافتم و میل دارم در آنجا اقامت کنم،
گفتند تو چنین حقى ندارى زیرا که آنجا مکان هجرت پیامبرى است و هیچکس را نشاید تبّع گفت: من از اسیرانم گروهى را در میان شما جانشین مىکنم که هر زمان این جریان رخ داد بیارى و کمک آن بپاخیزند پس اوس و خزرج را بجاى گذارد و هنگامى که اوس و خزرج از لحاظ افراد زیاد شدند دست درازى باموال یهود کرده و از آنها استفاده میکردند یهود در برابر آنها میگفتند: آن هنگام که خداوند محمّد صلى اللَّه علیه و آله و سلم را برانگیزد ما شما را از شهرهایمان بیرون مىکنیم، پس زمانى که خداوند پیامبرش را بر انگیخت انصار باو ایمان آوردند و یهود راه کفر را برگزیدند و این همان جریانى است که خداوند در این آیه شریفه بازگو فرمود.
ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن فضل بن حسن طبرسی سوره البقره آیه۸۷ –۱۰۱