**مطالب بيان السعادة

مقام کثرت و وحدت در عرفا ترجمه تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده

بدان که سالک داراى دو مقام و دو شأن است، شأن سلوک، شأن جذب، او در مقام سلوک حقوق را ادا مى‏کند، کثرت‏هاى وجود خویش را از قبیل قوا و لشگریانش استوار مى‏سازد و همچنین قیّم کسانى است که زیر دست او هستند از قبیل اهل و عیال و خدم و حشم او که آنها را اصلاح و تربیت مى‏کند و احتیاجاتشان را بر طرف مى‏سازد.

سالک در مقام جذب از کثرت‏ها روى بر مى‏گرداند و به سوى وحدت مى‏رود، قوا، لشگریان و عیالش را به جهت وحدت جذب مى‏کند، مرمّت زندگى و معاش خود و زیر دستانش را به نحوى قرار مى‏دهد که به حسن معاد منجرّ مى‏گردد.

به عبارت دیگر: سالک داراى دو توجّه است، توجّه به کثرت‏ها و توجّه به وحدت؛ که با توجّه به کثرت معاش خود را اصلاح مى‏کند به نحوى که منجَر به حسن معاد مى‏شود و با توجّه به وحدت قوا و لشگریانش را از کثرت به وحدت بر مى‏گرداند.

و به عبارت سوّم! سالک داراى دو قرب و نزدیکى است، نزدیکى نوافل، مستحبّات، نزدیکى واجبات و فرائض.

و به عبارت چهارم: آنچه که از جانب خدا به او مى‏رسد یا به واسطه‏ى کسب و اعمالش و سبق استعداد و استحقاق و اختیار و انانیّتش به او مى‏رسد، یا بدون واسطه این چیزها.

و انسان کامل نیز داراى دو نظر است، نظر به کثرت و نظر به وحدت و وجهى به کثرت، وجهى به وحدت، با وجه به وحدت از خدا أخذ مى‏کند، با وجه به کثرت آنچه را که گرفته است بر غیر افاضه مى‏کند، به سبب تفاوت این دو نظر کامل‏ها در مراتب کمال مختلف مى‏شوند.

و کامل مطلق کسى است که نظر او نسبت به هر دو طرف مساوى باشد به نحوى که هیچ یک از دو طرف را بر دیگرى ترجیح و برترى ندهد، این معناى شأن محمّد صلّى اللّه علیه و آله و کسانى است که با او هستند.

و امّا سایر پیامبران پس هیچ کدام از آنها خالى از رجحان یکى از دو طرف نیستند، نظر به کثرات موسى علیه السّلام غلبه مى‏کرد بر نظر او به وحدت، ولى در موردش عیسى علیه السّلام نظر به وحدت غالب بود.

و لذا نقل شده که محمّد صلّى اللّه علیه و آله فرمود: چشم راست برادرم موسى و چشم چپ برادرم عیسى نابینا بود، من صاحب هر دو چشم هستم.

و براى اشاره به اینکه محمّد صلّى اللّه علیه و آله و محمّدى‏ها جامع هر دو طرف و کامل در هر دو نظر و تمام در هر دو قرب و نزدیکى هستند فرمود:

آنچه که ذکر کردیم از اتّصاف آنها به اوصاف اختیارى و احکام قالبى و اصلاح کثرت مثل آنها در تورات که آن نشئه‏ى موسى است.

ترجمه تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، ج‏۱۳، ص: ۳۳۱ سوره الفتح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
-+=