تجسم اعمال ـ ترجمه بیان السعاده فى مقامات العباده سلطان محمد گنابادی«سلطانعلیشاه»
تجسم اعمال
فَکَیْفَ إِذا جَمَعْناهُمْ لِیَوْمٍ لا رَیْبَ فِیهِ وَ وُفِّیَتْ کُلُّ نَفْسٍ ما کَسَبَتْ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ (۲۵)
بدان که نفوس بشرى با هر فعلیّتى از اعمال بدنى و ریاضتهاى نفسى فعلیّتى را کسب مىکند که آن فعلیّت على رغم آنچه بعضى گمان کرده اند کیفیّت عرضى نیست، بلکه آن کیفیّت طبق آنچه که در فلسفه از حرکات جوهرى تحقیق شده است شأنى از شئون نفس است. و شأن آن کیفیّت (حرکت جوهرى) این است که پس از برداشته شدن حجابهاى طبیعت، به سبب مرگ اختیارى یا اضطرارى براى نفس باقى مىماند، بدین گونه که آن کیفیّت به صورت مجسم ظاهر شده، تمثّل پیدا مىکند به وسیله صورتى که موافق و مملوک نفس باشد، و همین معنى تجسّم اعمال است، و خداوند در صورتى که آن اعمال نیک باشد بر طبق آن صورت بر صاحب آن اعمال تفضل مىکند. و یا اینکه بر طبق آن صورت (اگر بد باشد) عذابش را دو یا چند برابر مىکند و این امر بر طبق اختلافى است که در کسب اعمال او وجود دارد. لذا یکى از معانى دو بهشت (جنتان) همانست که ذکر شد. و از این رو خداى تعالى: مىفرماید: وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ[۱۰] (براى کسى که از مقام پروردگارش بترسد، دو بهشت است). و معنى دیگر آن که نقل کرده اند کاملا ضعیف است.
لذا مىفرماید: وَ لکِنْ لا تَعْلَمُونَ (امّا شما نمى دانید).
ترجمه تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، ج۳، آل عمران آیه ۲۵